Skip to main content

PAKAR : Motivasi Hilang?

Kebelakangan ni kita dapat lihat peningkatan mendadak kes bunuh diri (yang kebiasaannya disebut 'terjatuh', 'menggantung diri', dan seumpamanya). Sedih setiap kali kita melihat perkembangan macam ni. Tak kiralah apa bangsanya, apa juga agamanya. Ia pasti satu impak yang amat besar untuk seluruh ahli keluarga, sahabat handai, dan kenalan mereka. Kita tidak patut judge sebab kita tak berada dalam situasi mereka. Hanya mampu do'akan yang terbaik sahaja. Waktu macam ni memang kita sentiasa perlukan motivasi diri yang kuat. Jangan sampai mudah goyang. Memang kita faham tekanannya. Semua orang merasa. Siapa yang dah sampai tahap tak tahu nak buat apa, eloklah diberi sokongan dari pelbagai aspek - bantuan makanan, bekalan keperluan harian, kewangan, sokongan moral dan sentiasa memotivasikan mereka agar sentiasa yakin, kita ada bersama-sama mereka. Eh?! Sebut pasal motivasi ni, perasan tak? Ada beberapa watak penting sudah hilang dari pandangan kita. Tak, bukan menteri. Bu

PAKAR : Motivasi Hilang?

Kebelakangan ni kita dapat lihat peningkatan mendadak kes bunuh diri (yang kebiasaannya disebut 'terjatuh', 'menggantung diri', dan seumpamanya). Sedih setiap kali kita melihat perkembangan macam ni. Tak kiralah apa bangsanya, apa juga agamanya. Ia pasti satu impak yang amat besar untuk seluruh ahli keluarga, sahabat handai, dan kenalan mereka. Kita tidak patut judge sebab kita tak berada dalam situasi mereka. Hanya mampu do'akan yang terbaik sahaja.

Waktu macam ni memang kita sentiasa perlukan motivasi diri yang kuat. Jangan sampai mudah goyang. Memang kita faham tekanannya. Semua orang merasa. Siapa yang dah sampai tahap tak tahu nak buat apa, eloklah diberi sokongan dari pelbagai aspek - bantuan makanan, bekalan keperluan harian, kewangan, sokongan moral dan sentiasa memotivasikan mereka agar sentiasa yakin, kita ada bersama-sama mereka.

Eh?! Sebut pasal motivasi ni, perasan tak? Ada beberapa watak penting sudah hilang dari pandangan kita. Tak, bukan menteri. Bukan... bukan ahli-ahli parlimen dan ADUN. Yang tu dah biasa jadi. Empat lima tahun sekali nampak muka, itu memang kita sedia maklum.

Mana hilangnya pakar-pakar motivasi handalan di Malaysia ni? Sebelum meledaknya wabak Covid-19, masih nampak lagi muka-muka mereka di kaca tv, kerap muncul iklan-iklan mereka di Facebook kan? Anehnya, waktu begini mereka amat payah nak dilihat. Ke mana hilangnya pakar-pakar motivasi kita? Atau sebenarnya mereka ini masih wujud, cuma tidak kelihatan dek mata kasar kita? Adakah mereka sedang berada di Palestin untuk mengedarkan bantuan di sana? Eh?! Jauh sangat dah melalut ni. But you get the point. Mereka 'hilang'. Bukan semua, tapi sebilangan besarnya hilang.

Tidak adil jika kita membuat telahan secara membuta tuli sedangkan kita pun tak tahu keadaan sebenar mereka. Barangkali mereka juga struggle sama macam kita. Atau mungkin juga ada yang dah naik taraf dari T20 menjadi golongan M40, atau terus lompat ke B40. Atau adakah mereka sedang makan Maggi? Siapalah tahu kan? Berkemungkinan juga mereka sendiri sudah merosot atau terus hilang motivasi diri.

Bukan semua mampu memotivasikan diri sendiri. Ia bukan sesuatu yang mudah. Bertambah payah sekiranya salah satu faktor yang mendorong dan memotivasikan diri kita ialah kepingan-kepingan kertas yang bercetak nilai matawang. Iya, itu yang paling mencabar. Hilang motivasi yang satu ni, memang susah nak bergerak apatah lagi nak memotivasikan diri.

Masihkah mereka bermotivasi? Harap-harap mereka juga berkemampuan memotivasikan diri sama seperti yang mereka ajarkan kepada kita, golongan orang biasa-biasa ini. Orang yang hebat, kata-katanya hebat, tindakannya pun hebat. 'Mantop'!

Comments

Popular Kini

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu

COVID-19 : Permudahkan Anak-Anak Tempuhi PDPR

Anak-anak sedang diduga dengan PDPR kan? Sebab belajar jarak jauh ni bukannya benda senang. Sesuatu yang baru untuk masyarakat kita. Macamana menduga sekalipun kita kena tempuh kan? Bukannya kita minta pun wabak ni. Seluruh dunia memang kena hadap kan? Antara isu paling sensitif bila anak-anak kena gunakan platform sidang video online . Kalau buat di ruang tamu, nanti ahli-ahli keluarga susah nak lalu-lalang sebab risau terdedah auratnya. Itu belum ambil kira bunyi hiruk-pikuk kaki motor dari luar rumah, suara kartun dari siaran tv, adik-adik menjerit minta dibancuhkan susu dan lain-lain. Apa yang kita boleh usahakan untuk permudahkan urusan anak-anak nak belajar ni? Kita kena wujudkan ruang belajar mereka sendiri di dalam bilik. Biar mereka rasa terasing sikit dari bunyi-bunyi luar dan visual persekitaran yang terdedah dalam lingkungan tangkapan kamera pun dapat dikurangkan. Mudah nak diurus berbanding dengan seluruh keluasan ruang tamu. Less is more, right? Sedikit perkongsian gambar

YB : Rakyat Malaysia Lebih Bijak Dari Kami

Sejak awal tahun 2020 kita sebagai rakyat Malaysia telah diperkenalkan dengan satu kaedah 'baru' dalam pembelajaran dan bekerja. Dengan kewujudan teknologi komputer, telekomunikasi dan sambungan Internet berkelajuan tinggi, kita sudah mula membiasakan diri belajar dan bekerja dalam talian. Ini amatlah bertepatan dengan tindakan responsif kita kepada penularan wabak Covid-19 sejak ia memasuki negara ini pada Disember 2019 yang lalu. Belajar secara online (Sumber imej: Wikipedia) Salah satu keperluan kita untuk bekerja ialah menghadiri mesyuarat. Ada organisasi yang bermesyuarat secara mingguan, bulanan dan ada juga yang melaksanakan taklimat pagi dalam format mesyuarat. Ia satu proses perkongsian maklumat, menerima maklumbalas dan cadangan daripada ahli-ahli lain, juga sebagai pengesahan dan mengumpul persetujuan bersama dalam sesuatu keputusan yang dibuat. Bermesyuarat secara online (Sumber imej: Wikipedia) Dengan lain erti kata, mesyuarat itu sesuatu yang sama penting dengan