Skip to main content

Posts

Showing posts from 2021

AMOS : Biskut Cip Coklat Tak 'Famous'

Bahan-bahan ( Ingredients ) : 120gm mentega campuran (separuh blok) / buttery mixture (half block) 170gm gula perang lembut / light brown sugar 60gm gula pasir halus / fine grain sugar 15gm susu tepung / powdered milk 1tbs esen vanila / vanilla essence 1 biji telur (saiz besar) / egg (large) 300gm tepung gandum serba guna / all purpose wheat flour 1½tbs soda bikarbonat / baking soda 60gm cip coklat / chocolate chips Langkah-langkah : 1.) Potong-potong mentega kepada bahagian-bahagian kecil. Masukkan ke dalam mangkuk adunan. Biarkan sehingga mencapai suhu bilik. 2.) Tambahkan gula perang, gula pasir, susu tepung dan esen vanila. Gaulkan sehingga rata. 3.) Masukkan telur dan adunkan pada kelajuan paling rendah untuk menghancurkan gula. Naikkan kepada kelajuan sederhana dan teruskan mengadun sehingga adunan menjadi ringan dan berkrim. 4.) Ayakkan tepung dan soda bikarbonat dan gaul kering sehingga rata. 5.) Turunkan kelajuan pengadun kembali kepada tahap rendah. Tambahkan campuran tepung

Candyshare.com.my


BANJIR : Kerajaan Tubuhkan Task Force

  Baguslah...

+60 11-1566 0387 : Milik Halal JAKIM Atau ... ???

Pada 23 Disember 2021 yang lalu, ada buat satu aduan berkaitan penyalahgunaan logo Halal JAKIM di sebuah pasaraya sekitar Kota Damansara. Tunggu punya tunggu, seminggu berlalu tapi tak ada maklumbalas. Check balik nombor WhatsApp, nampaknya betul dah tu. Barangkali orang yang mengendalikan nombor telefon tu kena kuarantin agaknya. Maklumlah, sekarang ni varian Omicron sedang aktif merebak kan? Tak apalah. Kita berbaik sangka. Mungkin ada masalah-masalah tertentu yang jadi asbab kelewatan maklumbalas tu. Takkanlah pihak Halal JAKIM tak ambil kisah urusan halal haram kan? Kita percaya dengan yakin, pihak JAKIM memang berkredibiliti dalam urusan-urusan macam ni. Hantar semula saja la aduan yang sama melalui Facebook. Mungkin ada titik sinar di hujung terowong kan? Takkanlah kelam, gelap gelita sampai ke hujung kan? Tapi... bila dicari nombor telefon +60 11-1566 0387 di Google, hasil cariannya agak menarik. Boleh jumpa macam-macam. Haaaa. Macam-macam adaaaaa...!!! Betul kan nombornya? 01

BANJIR : Rekabentuk Rakit Penyelamat Menggunakan Paip PVC

Malaysia dilanda banjir dan situasi getir ini sudah melewati tempoh 24 jam. Ramai mangsa yang perlu dipindahkan dengan segera untuk mengelakkan sebarang kemungkinan berlakunya perkara-perkara tak diingini. Selain dari mengangkut bot-bot dan sampan dari luar kawasan yang agak memakan masa, kita sebenarnya boleh membina rakit-rakit penyelamat menggunakan paip PVC 8" ~ 12" yang diisi dengan polisterin di dalamnya. Untuk lantai rakit boleh gunakan sebarang bahan yang mampu mengapung bebanan, contohnya blok polisterin setebal 6".  Untuk mendapat gambaran yang lebih jelas, boleh juga rujuk video bot DIY ini sebagai design outlines -  https://www.youtube.com/watch?v=IFp1z1yzIo8 Mungkin idea ini boleh membantu mempercepatkan proses mengangkut mangsa-mangsa yang masih terperangkap. Mereka kesejukan, kelaparan dan berisiko mendapat pelbagai penyakit bawaan air. Dalam situasi begini kita sedang berlumba dengan masa. Dapatkan bahan-bahan sedia ada di sekeliling kita dan gunakan ilm

KFC : Yang Ni OR Atau HS? Kompius Laaa...

Siapa tak suka ayam goreng? Susah nak jumpa la orang yang tak suka makan ayam goreng. Kalau nak jumpa pun mungkin satu dalam beribu-ribu orang. Kebiasaannya orang suka makan ayam goreng kan? Kalau korang beli ayam goreng KFC, yang mana satu pilihan korang? Original Recipe (OR) atau Hot & Spicy (HS)? Atau dua-dua pun korang balun satu macam je? Hahahaha. Setiap orang ada citarasanya tersendiri kan? Ada juga yang tak kisah walau macamana pun rasanya, tapi bila benda tu viral mesti dia nak cuba. Yang kategori ni dia pelik sikit. Dia sebenarnya bukan nak makan tapi nak kepuasan mencuba. Selagi tak cuba dia tak akan rasa puas. Ada satu perisa ayam goreng KFC yang tak pasti korang boleh merasa ke tak. Tapi benda ni ada dijual hari ni. OR bukan, HS pun bukan. Jenuh juga la tadi menyemak resit kot ada tersilap tekan pada mesin order layan diri tu. Manalah tau, tergatal tangan tercuit pilihan menu yang satu ni. Nampaknya, sah! Memang sah tak ada. Semuanya normal. Tak ada yang pelik pun.

KERA : Orang Kata Aku Kera Sumbang

Apa? Kera sumbang? Betul dah tu. Aku tak boleh nafikan. Sebabnya aku jadi segan bila di sekeliling aku penuh dengan insan-insan hebat. Boleh buat programming , pandai design barang, buat wiring kat celah gigi je. Nombor microchip ? Tu dalam kepala je la. Semua hafal, siap dengan datasheet semua sekali la. Aku ni, apa sangat kebolehan aku ada? Bina mesin sendiri reti la. Tak akan sama taraf dengan orang hebat-hebat macam tu. Itik takkan layak nak terbang sekawan dengan enggang kan? Sebab itulah bila kawanan-kawanan enggang mengumpat dan menghina aku, aku tak akan kata apa-apa sebab aku sedar aku tak sama taraf dengan diorang. Biarkan aje la. Lagipun aku sibuk buat kerja aku. Mana ada masa nak fikir benda-benda macam tu. Yang tak sibuk tu silakan la, teruskan dengan daya usaha gigih anda.

MAKAN : Ada Halal, Haram, Makruh, Harus, ... Ada Muslim Friendly?

    Istilahnya ' Muslim friendly' . Bahan-bahannya HALAL. (perhatikan ejaan halal dalam ALL CAPS ) Aku juga ada kawan-kawan Cina, India, Iban, dan kami berkawan baik. Saling hormat-menghormati bangsa dan agama masing-masing. Kami tidak melanggar batas-batas kaum dan agama. Tapi dalam situasi macam ni, sebenarnya satu taktik halus dalam mengelabukan pandangan orang awam terutamanya yang Muslim. Dari kecil kita belajar agama. Ada halal, ada haram, ada makruh, ada harus, semuanya istilah yang khusus. Masa kat sekolah dulu pernah dengar ustaz dengan ustazah sebut, "Yang ni hukumnya Muslim friendly ." Ada ke? Fikir-fikir dan renung-renungkanlah. Mungkin akan teringat kembali ajaran-ajaran agama guru-guru kita dahulu. InsyaAllah.

E-WALLET : Kisah Seorang Muhammad Hanif

Muhammad Hanif ialah seorang pekerja BigPay yang memegang jawatan ' Serve Customers '. Pada 25 September 2021 jam 8:17 PM beliau menelefon menggunakan WhatsApp call dari nombor +601117684266 . Profile picture beliau menggunakan logo BigPay. Suara beliau jelasnya ada pelat-pelat India. Pada hari ini 5 Oktober 2021 jam 2:14 PM Muhammad Hanif menelefon lagi sekali melalui WhatsApp call dari nombor +60113809095 tetapi malangnya tak sempat pula nak diangkat untuk didengari suaranya. Kali ini profile picture beliau merupakan seorang lelaki Cina.   Pasti beliau seorang yang amat prihatin dengan pelanggan-pelanggan BigPay sehinggakan tiada kredit sekalipun beliau usaha untuk membuat panggilan menggunakan WhatsApp. Ada kemungkinan juga sebenarnya beliau terkeliru dengan identiti sendiri. Mengikut gambar dalam laman web BigPay, beliau merupakan seorang lelaki Melayu. Jadi beliau ialah seorang lelaki Melayu yang bercakap pelat India dan baru sahaja selesai membuat pembedahan plastik u

PAKAR : Motivasi Hilang?

Kebelakangan ni kita dapat lihat peningkatan mendadak kes bunuh diri (yang kebiasaannya disebut 'terjatuh', 'menggantung diri', dan seumpamanya). Sedih setiap kali kita melihat perkembangan macam ni. Tak kiralah apa bangsanya, apa juga agamanya. Ia pasti satu impak yang amat besar untuk seluruh ahli keluarga, sahabat handai, dan kenalan mereka. Kita tidak patut judge sebab kita tak berada dalam situasi mereka. Hanya mampu do'akan yang terbaik sahaja. Waktu macam ni memang kita sentiasa perlukan motivasi diri yang kuat. Jangan sampai mudah goyang. Memang kita faham tekanannya. Semua orang merasa. Siapa yang dah sampai tahap tak tahu nak buat apa, eloklah diberi sokongan dari pelbagai aspek - bantuan makanan, bekalan keperluan harian, kewangan, sokongan moral dan sentiasa memotivasikan mereka agar sentiasa yakin, kita ada bersama-sama mereka. Eh?! Sebut pasal motivasi ni, perasan tak? Ada beberapa watak penting sudah hilang dari pandangan kita. Tak, bukan menteri. Bu

YB : Rakyat Malaysia Lebih Bijak Dari Kami

Sejak awal tahun 2020 kita sebagai rakyat Malaysia telah diperkenalkan dengan satu kaedah 'baru' dalam pembelajaran dan bekerja. Dengan kewujudan teknologi komputer, telekomunikasi dan sambungan Internet berkelajuan tinggi, kita sudah mula membiasakan diri belajar dan bekerja dalam talian. Ini amatlah bertepatan dengan tindakan responsif kita kepada penularan wabak Covid-19 sejak ia memasuki negara ini pada Disember 2019 yang lalu. Belajar secara online (Sumber imej: Wikipedia) Salah satu keperluan kita untuk bekerja ialah menghadiri mesyuarat. Ada organisasi yang bermesyuarat secara mingguan, bulanan dan ada juga yang melaksanakan taklimat pagi dalam format mesyuarat. Ia satu proses perkongsian maklumat, menerima maklumbalas dan cadangan daripada ahli-ahli lain, juga sebagai pengesahan dan mengumpul persetujuan bersama dalam sesuatu keputusan yang dibuat. Bermesyuarat secara online (Sumber imej: Wikipedia) Dengan lain erti kata, mesyuarat itu sesuatu yang sama penting dengan

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu

COVID-19 : "MITI, Please Leave The Service"

Seperti apa yang disebut pada tajuk artikel ini, begitulah maksud yang nak disampaikan. Silakan dengar bebelan Dr. Zaqrul melalui video FB live yang dikongsikan pada jam 4 petang, 1 Julai 2021. Antara lain yang disentuh ialah MCO 3.0 gagal, M.I.T.I out , Azmin out , tukar pentadbiran dan gantikan dengan orang yang benar-benar ingin menjaga kesihatan rakyat dan buka parlimen pun tak guna sebab semuanya mangkuk hayun. Letaklah orang yang betul-betul ahli dalam bidangnya. Nampaknya ini memberi isyarat lebih jelas kepada rakyat untuk bangkit dan menjadi lebih vokal dalam memperjuangkan hak-hak yang sepatutnya. Tinggal lagi, kita mahu melakukannya dengan cara betul atau tidak.

LGBTQ+ : Bukan Calang-Calang Yang Terlibat

Mungkin ada yang perasan dalam tempoh sebulan kebelakangan ni banyak jenama besar yang gunakan warna-warna pelangi sebagai latarbelakang logo mereka. Ada yang rasa pelik, dan ada yang lebih kurang tahu apa ceritanya.  Untuk yang tak berapa tahu, warna-warna pelangi tu mewakili bendera LGBTQ+ (dulu LGBT sahaja, dan kemudian beranak-pinak lagi). Singkatan huruf-huruf tu membawa maksud Lesbian , Gay , Bisexual , Transgender dan Queer . Benda ni tak susah nak faham. Kiranya depan, belakang, kiri, kanan, atas, bawah, jantan, betina, pondan, semua boleh. Sapu sama rata aje. Kot sempat batang penyapu boleh jalan... kalau jumpa lubang botol pun jalan. Lebih kurang begitulah kalau nak dikiaskan. Asal boleh, kira jadi. NASA pun promosi LGBTQ Janganlah terkejut kalau dikatakan aktiviti luar tabii ni sedang dinormalisasikan. Bukan baru hari ni. Dah lama dah... Dah lama dah... 'Perjuangan' songsang ni dah berlangsung seawal 50'an, 60'an dan 70'an, hanya caranya berbeza mengikut

COVID-19 : Negara Memasuki Fasa Pemulihan Dengan 6,000 Kes Harian?

Semalam kita dapat melihat satu edaran yang dikeluarkan oleh pihak Ketua Setiausaha Negara , bertarikh 29 Jun 2021. Edaran umum itu memberi maksud kesediaan negara kita untuk memulakan operasi perkhidmatan awam secara fizikal. Ini khusus untuk perkhidmatan awam yang mendesak. Perkara-perkara asas sahaja. Ia mungkin agak berbeza antara sesebuah kementerian dengan kementerian yang lain, contohnya MITI . Itu contohnya la. Contoh sahaja ye. Antara lain, kandungan teks tersebut ada menyebut tentang tarikh bermulanya operasi fizikal iaitu 1 Julai 2021, bersamaan hari esok. Garis panduan operasi ini berkaitan dengan status terkini negara yang memasuki fasa pertama pelan pemulihan (mengikut kandungan teks edaran tersebut). Kita tak perlu bersikap terlalu berkira tentang maksud 'pemulihan' itu sendiri kerana definasi tersebut boleh ditentukan oleh sesiapa sahaja yang berkuasa, bagaimana struktur fasa-fasanya dan pada bila-bila masa ia mahu diumumkan. Mari kita lihat pula fakta-fakta ber

COVID-19 : Uncertainty Is Not A Joke

Sebenarnya, artikel ini tidak perlu panjang lebar untuk menjelaskan maksudnya. Dari tajuk dan gambar-gambar ini sudah hampir pasti seluruh rakyat Malaysia memahami apakah mesejnya. Yang malas membaca boleh scroll dan tengok gambar sahaja. Ketepikan sentimen fahaman politik kepartian, dan fokus kepada wajah-wajah mereka yang terpampang gambar-gambarnya di bawah ini. Telanlah walaupun pahit dan pahatlah dalam memori masing-masing agak tidak akan terlupa sampai bila-bila. Maaf. Gambar sengaja dikaburkan bagi mengelakkan kontroversi. Yup! Kita golongan marhaen memang biasa makan megi. Cuma kita tak makan megi semata-mata kerana tak bergaji tiga bulan. Kita juga tak makan megi kerana wabak Covid-19 semata-mata. Kita tak sampai ke tahap itu lagi kerana hampir setiap minggu kebelakangan ini kita mendengar berita berbondong-bondong pelabur asing nak melabur dalam negara kita. Maksudnya, ekonomi kita bagus. Diva AA ( Azwan Ali ) pun makan megi macam kita. Cuma versinya boleh tahan juga la mewa

COVID-19 : Permudahkan Anak-Anak Tempuhi PDPR

Anak-anak sedang diduga dengan PDPR kan? Sebab belajar jarak jauh ni bukannya benda senang. Sesuatu yang baru untuk masyarakat kita. Macamana menduga sekalipun kita kena tempuh kan? Bukannya kita minta pun wabak ni. Seluruh dunia memang kena hadap kan? Antara isu paling sensitif bila anak-anak kena gunakan platform sidang video online . Kalau buat di ruang tamu, nanti ahli-ahli keluarga susah nak lalu-lalang sebab risau terdedah auratnya. Itu belum ambil kira bunyi hiruk-pikuk kaki motor dari luar rumah, suara kartun dari siaran tv, adik-adik menjerit minta dibancuhkan susu dan lain-lain. Apa yang kita boleh usahakan untuk permudahkan urusan anak-anak nak belajar ni? Kita kena wujudkan ruang belajar mereka sendiri di dalam bilik. Biar mereka rasa terasing sikit dari bunyi-bunyi luar dan visual persekitaran yang terdedah dalam lingkungan tangkapan kamera pun dapat dikurangkan. Mudah nak diurus berbanding dengan seluruh keluasan ruang tamu. Less is more, right? Sedikit perkongsian gambar

KOPI : Bukan Untuk Diminum

Tahu kan macamana perasaan seorang peminum kopi kalau tersilap beli kopi. Peminat kopi ni ada satu expectation terhadap rasa, aroma dan feel ketika minum kopi. Memang kopi ada identitinya tersendiri dan kesemua kriteria itu perlu dikaji sedalam-dalamnya oleh pihak pengeluar barulah produk itu dapat diterima pasaran. Dah lebih setengah tahun beli serbuk kopi ni (gara-gara terpengaruh dengan iklannya yang gah merata-rata). Baru sekali bancuh dah rasa macam ' yucks '! Ni kopi ke apa? Aroma serbuk kopinya betul, tapi rasanya tak sedap dan bila dibancuh dengan air panas, mengeluarkan bau yang hapak. Seriously ... Produk ni untuk pasaran Malaysia? Tak kot. Cuba jual di negara-negara lain yang lebih memerlukan la. Mungkin ada peluang lebih cerah di sana. Siapa tahu kan? Jadi, nak diminum tak sanggup. Apa nak dibuat? Ni ada salah satu caranya untuk elakkan serbuk kopi ni dibazirkan. Tuang ke dalam bekas rata yang besar. Lagi besar, lagi bagus. Ratakan supaya tingginya nampak sekata.

LOCKDOWN : Apa Yang Ramai Orang Fikirkan?

  Lebih kurang tiga minggu sudahpun rakyat Malaysia menempuh proses ' total lockdown ' sejak ia diumumkan, namun jumlah kes masih di sekitar 5,000 ke 6,000 dan sesekali ia turun ke 4,000 lebih. Berlegar-legar di fikiran ramai rakyat Malaysia, apa lagi yang tidak kena sedangkan mereka bersusah-payah berkurung di dalam rumah. Ada juga yang terfikir... Bunyinya agak kelakar, tapi kalau difikirkan balik memang ada juga betulnya. Kalau setakat nak dapatkan result sekitar jumlah itu kes baru harian, memang hampir tak ada sebarang pencapaian la lockdown sepanjang tiga minggu ini. Atau kita boleh berharap pada minggu terakhir ini berlakunya keajaiban dan barulah habis kluster perayaan. Tapi, raya haji pun dah nak tiba ni. Adakah akan sambung-menyambung lagi kes-kes kluster perayaan ini? Sungguh-sungguh membimbangkan. (Juga amat menghairankan.)  Kita dalam tempoh total lockdown ke ni? Agak musykil juga la dibuatnya.

PKP : Hidup Berkurung Dan Pasif

Sejak dua tiga minggu lepas kita rasakan terlalu lemau macam biskut meri yang terdedah sehari suntuk. Slow , pasif, kurang aktiviti fizikal. Kecualilah kalau kita ni pekerja kilang. Ada sedikit keistimewaan kerana mereka ini mengeluarkan keperluan asas, yang dipanggil essentials . Kiranya kalau tak dibenarkan beroperasi, berkemungkinan negara kita akan terputus bekalan makanan dan minuman. Begitulah lebih kurang ceritanya. Kalau kurang faham apa yang dimaksudkan dengan keperluan asas, bolehlah diajukan soalan kepada pihak MITI , apakah definasi ' essentials ' itu sendiri. Berbalik kepada isu kehidupan yang sendu, terkurung di rumah, ada baiknya kita merubah amalan pemakanan kita. Barangkali salah satu ideanya ialah meminimakan pengambilan makanan yang tinggi kadar karbohidratnya. Hahahaha. Bunyinya macam masalah besar tu. Nak suruh orang Malaysia berhenti makan nasi ke? Tak juga. Kita cuma menyelaras semula kadar pengambilannya bersesuaian dengan perubahan aktiviti harian. Err.