Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI: Doh Gebus Pom Pom Pom

Hahaha. Nama makanannya pun dah pelik-pelik. Saje je kan?

Yang sebenornya, teman cuma nak share satu resipi yang buleh kata simple ni le, hanya untuk buat doh. Cara mana korang nak guna doh ni, ikut pandai korang la ye tak? Ada orang suka donat, ada plak yang teringin nak makan cakoi, kot teringin nak buat kuih 'burger Malaysia' inti ikan bilis tumis tu pun buleh jugak.

Sesuka korang la. Untuk teman yang tak berapa berkenan makanan manis ni, teman nak guna doh ni untuk buat pau goreng inti sambal ikan sardin. Cemana rupanya? Korang buleh tengok kat gambor bawah ni.


Bahagian luar yang garing, rangup dan bahagian dalam plak lembut dan gebu jeee.

BAHAN - BAHAN -



2 cawan tepung
1 inci potongan mentega atau marjerin (dari ketulan 200/250 gm.)
2 sudu besar susu sejat atau 2 sudu susu tepung (dilarutkan dengan 3 sudu besar air suam)
1/2 atau 1 sudu makan gula
1 sudu teh garam
2 sudu teh sebuk yis kering (dilarutkan dengan setengah cawan air suam)
Minyak masak secukupnya untuk menggoreng

CARA PENYEDIAAN -

a.) Gaulkan tepung dengan garam, gula, mentega/marjerin dan bancuhan yis. Pastikan tak berketul-ketul.

b.) Tambahkan susu, dan uli sampai rata. Lebih kurang korang perlu uli 10-15 minit.


c.) Rehatkan doh selama lebih kurang setengah jam. Nanti korang tengok doh jadi kembang, lembut dan lebih ringan dari memula tadi.


d.) Uli balik dalam lima ke enam minit, dan taburkan sedikit tepung atas dulang penguli.

e.) Bentukkan la ikut cemana keperluan korang. Bentuk donat ke, cakoi ke, pau ke... macam yang teman buat ni, guna inti sambal sardin.




Hahaha. Terherot-herot rupanya. Hantam sajalah Labu... Ni buat untuk makan sendiri.
Takyah la nak buat cantik mana pun.

f.) Biarkan dalam 8-10 minit supaya doh boleh naik kembang balik. Korang jangan tertidor plak. Kalo lama sangat nanti doh korang tu jadi lembik tau.

g.) OK, langkah seterusnya korang takyah pening kepala. Goreng je macam biasa sampai kekuning-kuningan. Api sederhana cukup. Kalo tak, nanti terlebih garing tak sedap plak kan? Cuma, korang kena balik-balikkan perlahan-lahan la, sebab doh jenis ni memang lembut dan mudah penyek.


g.) Angkat dan toskan, biar sampai sejuk sikit. Kalo korang dah tak sabor buleh je cekik panas-panas camtu. Takut lecur je lidah korang. Hahaha.


Cemana nak tau yang bancuhan doh korang tu menjadi? Caranya senang je. Korang biarkan seketul dua pada suhu bilik selama tiga ke empat jam. Kalau lembutnya sama je, maksudnya dah betui le tu.

Jom, kita rileks tengok bola. Anak-anak buah DK Rajagobal bertemu ngan Indonesia. Hehehe. Sekian aje. Wassalam...

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu