Skip to main content

SIDAI : Siapa Suka Kena Sidai?

 "PERTANDINGAN HARI TU DAH ADA KEPUTUSAN KE?" Antara soalan yang biasa diajukan oleh peserta kepada penganjur-penganjur pertandingan merekacipta. Tak kisahlah rekacipta logo, produk, grafik mural, cenderahati dan macam-macam lagi. Setelah peserta meletakkan idea, komitmen masa, ketekunan, mencurahkan kemahiran, mengejar tarikh tutup permohonan, barulah sesuatu penyertaan itu dapat dihantar. Ia tak sama dengan pertandingan teka kacang, silangkata, cari objek tersembunyi dan sebagainya. Merekabentuk memerlukan bakat, pengetahuan dan kemahiran khusus yang bukan semua orang mampu membuatnya. Malangnya selepas tarikh tutup penyertaan, kebanyakan penganjur menunggu para peserta atau orang awam yang berminat, untuk bertanya bilakah keputusannya akan keluar. Jika tidak, pihak penganjur akan diam membisu sahaja. Ini yang biasa berlaku.  Sebenarnya bukanlah para peserta terlalu berharap untuk menang sebab setiap penyertaan itu atas rasa minat terhadap sesuatu. Mungkin ada juga yang ber

Candyshare.com.my


Mansuh PPSMI - Murid dan Pelajar Yang Bermasalah Atau ... ?

Korang ingat lagi tak pasal anak-anak murid yang 'terpaksa' belajor Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris? Kesian kan? Jadi, pihak Kementerian Pelajaran Malaysia dah pun memansuhkan sepenuhnya pada tahun 2012.

Kalau nak tau lanjut, korang buleh baca kat sini -

http://ms.wikipedia.org/wiki/Pengajaran_dan_Pembelajaran_Sains_dan_Matematik_dalam_Bahasa_Inggeris

OK, chop... chop... chop! Tak habis lagi. Sebenornya masalah paling besor dalam perlaksanaan benda ni datang dari murid-murid, atau... Hmmm. Apa kata korang tengok kat bawah ni -


Dukacita dimaklumkan, kat atas ni sebahagian daripada silibus darjah satu. Iye, darjah satu... bukan dua, tiga, empat, lima... atau enam belas. Dan, perlu korang sedia maklum juga, kedudukan sekolah tempat berlakunya insiden ni kat tengah-tengah bandar, di daerah Petaling.

Kita tak boleh banyak bunyi, sebab nanti akan ada gema-gema datang sekeliling kita, yang berbunyi, "Kalau kau pandai sangat, kau ajar la anak sendiri. Buat apa hantar ke sekolah. Menyusahkan cikgu-cikgu nak mengajar murid-murid lain. Kami patut dihargai, bukan dicerca dan dimalukan sebegini."

Faham kan mesejnya? Jadi, apa yang kita mampu buat ialah, setiap kali anak-anak balik sekolah, kita perlu menyemak dan membetulkan... errr... bukan sahaja hasil kerja anak-anak, tapi juga hasil kerja guru-guru yang dihormati dan dihargai. Jangan sesekali kita berniat untuk menjatuhkan maruah tenaga pengajar dan sekolah yang banyak berkhidmat kepada pembangunan minda dan emosi anak-anak kita.

Ai is de veri sori la ticer. Todai ai it is tu meni-meni mana ai dono wat de hepen antil ai geting setamak ekh!

Sekian aje la bebelan teman malam ni. Wassalam...

Comments

  1. i is the very sorry la teacher...today i eat is too many many where i don't know what the happen until i getting stomachache????? hahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ai veri de samtaim kompiuzing mai sef, wat la is ai do raiting-raiting so meni-meni.

      Delete

Post a Comment

Popular Kini

SIDAI : Siapa Suka Kena Sidai?

 "PERTANDINGAN HARI TU DAH ADA KEPUTUSAN KE?" Antara soalan yang biasa diajukan oleh peserta kepada penganjur-penganjur pertandingan merekacipta. Tak kisahlah rekacipta logo, produk, grafik mural, cenderahati dan macam-macam lagi. Setelah peserta meletakkan idea, komitmen masa, ketekunan, mencurahkan kemahiran, mengejar tarikh tutup permohonan, barulah sesuatu penyertaan itu dapat dihantar. Ia tak sama dengan pertandingan teka kacang, silangkata, cari objek tersembunyi dan sebagainya. Merekabentuk memerlukan bakat, pengetahuan dan kemahiran khusus yang bukan semua orang mampu membuatnya. Malangnya selepas tarikh tutup penyertaan, kebanyakan penganjur menunggu para peserta atau orang awam yang berminat, untuk bertanya bilakah keputusannya akan keluar. Jika tidak, pihak penganjur akan diam membisu sahaja. Ini yang biasa berlaku.  Sebenarnya bukanlah para peserta terlalu berharap untuk menang sebab setiap penyertaan itu atas rasa minat terhadap sesuatu. Mungkin ada juga yang ber

KFC : Yang Ni OR Atau HS? Kompius Laaa...

Siapa tak suka ayam goreng? Susah nak jumpa la orang yang tak suka makan ayam goreng. Kalau nak jumpa pun mungkin satu dalam beribu-ribu orang. Kebiasaannya orang suka makan ayam goreng kan? Kalau korang beli ayam goreng KFC, yang mana satu pilihan korang? Original Recipe (OR) atau Hot & Spicy (HS)? Atau dua-dua pun korang balun satu macam je? Hahahaha. Setiap orang ada citarasanya tersendiri kan? Ada juga yang tak kisah walau macamana pun rasanya, tapi bila benda tu viral mesti dia nak cuba. Yang kategori ni dia pelik sikit. Dia sebenarnya bukan nak makan tapi nak kepuasan mencuba. Selagi tak cuba dia tak akan rasa puas. Ada satu perisa ayam goreng KFC yang tak pasti korang boleh merasa ke tak. Tapi benda ni ada dijual hari ni. OR bukan, HS pun bukan. Jenuh juga la tadi menyemak resit kot ada tersilap tekan pada mesin order layan diri tu. Manalah tau, tergatal tangan tercuit pilihan menu yang satu ni. Nampaknya, sah! Memang sah tak ada. Semuanya normal. Tak ada yang pelik pun.

Video Lagu Warisan - Sudirman Hj. Arshad

Benda yang baik biasanya datang dalam pelbagai perisa kan? Pizza, minuman coklat, yogurt dan jajan la contohnya. Orang olah jadi pelbagai perisa sampai tak jemu la peminatnya. Sama juga dengan lagu. Bagi teman, antara lagu patriotik yang paling teman suka dengor lagu Warisan, nyanyi Allahyarham Sudirman Hj. Arshad. Lagu ciptaan Syed Haron Ahmad ni memang liriknya ringkas, tepat dan menusuk ke hati tiap kali dengor. Bertepatan dengan insiden terhempasnya MH17 tahun ni yang mengorbankan ratusan nyawa, ada baiknya kita renungkan semula betapa syarikat penerbangan negara kita ni dah mula berkhidmat sejak zaman tv hitam-putih lagi. Tak tau la berapa berat, jerih payah semua yang terlibat dalam mematangkan Malaysia dalam industri penerbangan. Teman selitkan beberapa klip pendek yang sempat teman himpunkan berkaitan Syarikat Penerbangan Malaysia, MAS, untuk renungan kita bersama, seiring dengan pembangunan negara dari waktu laungan 'Merdeka' yang pertama pada tahun 1957. Syyy... duduk