Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Malaysia Kuasai Teknologi Teleport Transformers

Dah! Dah! Korang jangan nak sesuka je kata teman ngarut. Ni serius ni tau. Tengok teman buat muka serius ni. Huuu... ingat orang nak memain je.



Hakcipta Terpelihara (c) Hasbro, Paramount

Kalo korang dah tengok Transformers: Dark of The Moon, korang patut tau ada scene pasal Sentinel Prime nak angkut saki-baki Decepticon dari permukaan bulan, bawak ke bumi kan? Teknologi (ehem, fiksyen sikit ni) tu dinamakan 'teleport'. Biasa kita dengor West Port, airport, USB port, tapi kali ni kita cerita pasal teleport le plak.


Tengahari tadi masa nak pegi mesjid teman ada nampak satu stesen minyak ni tengah buat ubahsuai. Ada tangki baru tu, belum tanam lagi. Tertanya-tanya le pulak teman ni, berapa lama le nak siap koje-koje ubahsuainya tu. Stesen minyak tu le tempat peberet teman nak singgah isi minyak kalo balik kampung pun.

Ohhh...!!! Apa punya rabun le teman ni. Ada kain rentang kat situ la. Baca je la apa yang nak diumumnya pun. Tediaaa... kemain besor kain rentangnya. Tak nampak lagi saje le tu!


Ceh! Takde maklumat yang teman nak. Ntah bila la siapnya tak tau. Cuma dia ada bagitau situ, stesen minyak kompeni dia yang terdekat, jaraknya cuma 1.5 kilometer. Ada kat Cheras je rupanya. Memang le tak jauh.

Haish...!!! Kejap! Macam ada yang tak kena jeee.

Kalo teman kat Bandar Baru Sungai Buloh dan stesen terdekat ada kat Cheras, dan jaraknya cuma 1.5 kilometer... maksudnya... dari Sungai Buloh ke KM4 Jalan Cheras hanya akan ambik masa lebih sikit seminit je. Wow! Rasa macam tak caya je memula.


Laluan 'konvensional' Sungai Buloh ke Jalan Cheras (pemanduan lebih 30 minit)

Jelas terbukti teknologi teleport yang Sentinel Prime gagal nak buat untuk angkut Decepticon dari bulan ke DC, dah ada kat Malaysia la weh. Amerika pun kalah la kalau camni. Ini satu perkembangan yang amat membanggakan, sampai terkembang-kembang lobang idong teman ni dibuatnya.

Setinggi-tinggi tahniah dan syabas teman ucapkan kepada semua yang terlibat dalam menjayakan teknologi termaju ni. Diharap dapat la kiranya membantu rakyat Malaysia mengurangkan beban akibat kenaikan kos sara hidup terutamanya nak menempuh tahun 2014 yang sangat mencabar ni.

*menitis air mata kegembiraan* Uhuk-uhuk-uhuk... Sroootttt... Sehkius mi!

Berbesor hati teman kiranya khidmat teleport ni dapat diperluaskan lagi, bukan setakat nak pergi isi minyak kereta sahaja. Kalau boleh bior le dapat dijaringkan seluruh negara dengan sistem pengangkutan yang sangat efisyen dan mesra rakyat ini... dan tiada sebarang tol dikenakan.

Sekian aje la ye. Teman nak pegi toilet nak lap hingus.

Wassalam...

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu