Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Laju Sangat Sampai Tak Sempat Letak Tanda Harga

Kebelakangan ni kita agak cerewet dari segi harga barangan kan? Maklumlah, kita semua diseru untuk berjimat-cermat oleh pihak pentadbir negara kan?

Jadi, untuk membantu kita berjimat, maka harga barangan kita kena tau sebelum kita pegi membayor le ye tak? Sempat juga teman mengintai serba-sikit keadaan kat tempat yang biasa orang beli barangan harian. Salah satunya ialah pasar mini 66 Kedailaju (bukan nama perniagaan sebenar) la setau teman.



Bulan lepas lagi teman perati je kat satu peti sejuk tempat diorang letakkan kek ikan, bebola ikan, tofu dan ayor kotak besor sebab ada perkara menarik. Kalo kita tak ambik kira ayor kotak tu, teman buleh kata la memang barang lain semua takde tanda harga.


Masa tu teman setakat tengok aje la sebab memang satu kesalahan tak menghormati polisi perniagaan tu yang melarang ambik gambor dalam premisnya. (Syyy... sebenornya ada budak staf diorang tengah susun barang kat tepi tu. Tak gila la teman nak ambik gambor masa tu. Hahaha.)

Bersangka baik, mungkin stok tu baru sampai. Sebab nak laju sangat, itu yang sampai lupa nak letak stiker tanda harga. OK la... dalam satu peti mungkin ada 50 barang dan budak tu lupa nak letak tanda harga kat tiga-empat barang je. Tak sampai la 10% tahap kesilapannya kan?

Dah sebulan berlalu, teman pasang angan-angan nak pegi beli bahan-bahan untuk buat stimbot. Alaaa... biasa la. Kekadang kita nak tukor-tukor selera. 

*Bling-bling-bling* Baru teman teringat!

Iya tak ye juga. Lagi baik teman pegi tinjau balik harga barang-barang tu. Dah alang-alang memang nak beli kan? 

Ish! Nak balik leee... tak jadi nak beli. Berapa harga teman nak bayor kalo takde tanda harga? Teman nak kena main teka-teki ke dulu dengan budak cashier tu karang? Dibantainya dia scan je barkod tofu tu, keluor harga RM66 hengget. Hah, tak ke naya?! Memang le tak payah bayor kalo tak jadi beli, cuma tak ke rasa macam bodo je beratur panjang tapi tak beli apa-apa?

Teman rasa ada baiknya teman pegi pasaraya je la. Paling tidak pun kalo ada kesilapan tanda harga, diorang akan bayor balik beza harganya kan?

OK... teman belum nak ketengahkan lagi isu ni sebab pada andaian teman ini mungkin isu terpencil. Ada kemungkinan kat cawangan tu je yang lupa letak tanda harga. Yang lelain takde masalah kot. Kita tunggu dan lihat aje la dari masa ke semasa, ada perubahan ke idak.

Sekian, wassalam...

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu