Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Gadis 'Cosplayer' Yang Comel Itu...

Haaa... orang laki yang suka tengok pompuan yang nampak macam cantik je, macam comel je, sesuai sangat la baca entri ni. Korang tau kan wujudnya satu bentuk hobi yang dah jadi satu industri sebab berjaya dipopularkan sampai ke peringkat antarabangsa iaitu Cosplay. Macam biasa la, bila libatkan watak-watak kartun, permainan video, filem-filem aksi, biasanya benda macam ni dimulakan kat Jepun.


Negara diorang ni kalau boleh, apa saja pun nak dibisnes. Ada je kartun baru, mesti ada mainan action figure-nya. Dalam Cosplay ni, para cosplayer adalah 'produk-produk'nya. Pengajuk-pengajuk watak akan pakai baju, solek, kenakan aksesori memang nampak sama macam dalam kartun tu. Perghhh... Korang boleh bayang macamana rupa Angelina Jolie dalam cerita Lara Croft: Tomb Raider kan? Dengan badan sasa macam askar komando, bawak pistol, mesingan lagi. Huuu... nampak hebat kan?

Selalunya memang bebudak pompuan pada umur remaja yang suka benda-benda ni. Bukan setakat suka tengok. Kadang-kadang diorang ikut la join sekali. Kalau bab-bab melawa ni memang orang pompuan suka kan? Nak buat cemana, dah memang sifat semulajadinya macam tu.



OK, teman ada tipu sikit dalam hal ni. Bukan tipu la, kira permainkan sikit khayalan korang la. Korang nak tau cemana rupa gadis kat atas ni kalo takde make-up? Camni haaa...


Hehehe... budak laki ni le sebenornya 'gadis' comel yang korang tengok kat gambor-gambor tu. Dia ni salah sorang peserta Cosplay yang dianjurkan Weibo di China. 

Err... jangan le marah. Teman rasa dia minat Cosplay tu bukan satu kesalahan, cuma... yang peliknya kenapa la dia tak bawak watak James Bond ke, Bumblebee ke, Robin dalam cerita Batman tu ke? Kih kih kih. Buleh tahan kelakor gak idea budak nerd ni.

Sekian untuk hiburan pagi ni. Wassalam...


Comments

  1. biar betik..comel kot.. ish3..lelaki rupenye

    jom support new blogger..
    http://icecreamnewchapter.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe. Silap gaya, yang pompuan pun buleh kalah ngan dia kan?

      Delete

Post a Comment

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu