Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Apa Lagi Korang Mau? Kingsoft Office?

"Hey! Apa lagi korang mau haaa...??? Apa lagi yang kurang?"



Kalau boleh, itu yang teman nak persoalkan kat sini, kepada sekalian umat pengguna komputer. Hampir setiap hari teman dapat dengor dan boleh baca rungutan-rungutan pasal virus, sistem operasi (OS) rosak, ada spyware, malware, tupperware segala. Siapa yang kita nak persalahkan? Dan sekali lagi, "Apa lagi yang kita mau?"

Teman pernah mencadangkan kepada para sahabat terdekat, apalah salahnya cuba untuk bertukar angin kepada alternatif. Bukan mestinya kalau guna komputer, mesti kena ada sistem operasi cap tingkap tu. Kita memang ada pilihan. Walaupun tak sempurna, percuma dan ada sikit kerumitan di peringkat awal, tapi tak rugi nak mencuba kan?

Itu perasaan yang sama teman dapat rasakan bila teman mencuba Corel Linux lebih sedekad yang lepas. Walaupun nama Corel bukan mudah nak dikaitkan dengan sistem operasi berasaskan Linux untuk pasaran pengguna biasa, tapi itu satu langkah berani nak berenang di lautan bersama-sama RedHat Linux dan Mandrake Linux yang dah cukup matang waktu tu.

Apa senjata yang dibawak dek Corel dalam pakej Linux-nya? Iya... masa tu kali pertama teman merasa gunakan satu suit perisian pejabat (office suite) yang boleh dikatakan hampir lengkap dan sangat 'usable', iaitu Corel Office.

Hasilnya? Hmmm... tak susah nak dijangka. Memang teman dapat guna kelebihan yang ada tu, tapi nak mengajak orang kita berfikir di luar kotak, memang kita rasa macam bercakap dengan katak. Tak berhasil juga! Dan hampir setiap hari, dan sampai la dinihari, skrip yang sama juga la teman dengor sampai naik meluat - virus, spyware, malware dan berapa banyak 'ware-ware-ware' lagi. Korang tak reti jemu ke? Sedangkan filem Titanic tu pun kalau korang tengok hari-hari selama sedekad, teman rasa korang dah buleh jadi kurus kering sebab muntah hijau hari hari.

Baru-baru ni ada lagi satu suit perisian pejabat dilancarkan (diuji sebenornya) untuk Linux - Kingsoft Office. Iya la tu. Memang nama Kingsoft Office tu korang kerap dengor sebab ada software tu dalam henpon Android korang kan? Hehehe. Yang ni lain la sikit sebab ni versi desktop. Lebih la lagi fungsinya.

Kat bawah ni koleksi gambor-gambor skrin yang sempat teman ambik semasa menguji Kingsoft Office 'Alpha' ni. Hmmm... boleh tahan la ideanya sebab skrin diolah hampir sama dengan M$ Office terbaru. Kalau korang nak cuba, boleh ikut arahan untuk pasang, ada teman sediakan kat bawah ni. Arahan-arahannya teman nak kalerkan hijau bagi korang senang cari.







OK kan? Siap boleh eksport ke format PDF lagi tu. Sama macam OpenOffice.Org.

Korang fikir-fikirkan, pertimbangkan... nanti kalo ada yang berminat nak cuba guna Linux sebab dah ada perisian camni, boleh la kot kongsikan pengalaman korang pulak ye.

Sekian. Wassalam...



- - -

Nota : Arahan-arahan installation -

cd && wget -O kingsoft-office-NoobsLab.deb http://goo.gl/HplIfc
sudo dpkg -i kingsoft-office-NoobsLab.deb
rm kingsoft-office-NoobsLab.deb

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu