Skip to main content

Posts

Showing posts from 2014

PAKAR : Motivasi Hilang?

Kebelakangan ni kita dapat lihat peningkatan mendadak kes bunuh diri (yang kebiasaannya disebut 'terjatuh', 'menggantung diri', dan seumpamanya). Sedih setiap kali kita melihat perkembangan macam ni. Tak kiralah apa bangsanya, apa juga agamanya. Ia pasti satu impak yang amat besar untuk seluruh ahli keluarga, sahabat handai, dan kenalan mereka. Kita tidak patut judge sebab kita tak berada dalam situasi mereka. Hanya mampu do'akan yang terbaik sahaja. Waktu macam ni memang kita sentiasa perlukan motivasi diri yang kuat. Jangan sampai mudah goyang. Memang kita faham tekanannya. Semua orang merasa. Siapa yang dah sampai tahap tak tahu nak buat apa, eloklah diberi sokongan dari pelbagai aspek - bantuan makanan, bekalan keperluan harian, kewangan, sokongan moral dan sentiasa memotivasikan mereka agar sentiasa yakin, kita ada bersama-sama mereka. Eh?! Sebut pasal motivasi ni, perasan tak? Ada beberapa watak penting sudah hilang dari pandangan kita. Tak, bukan menteri. Bu

Sengkuang Calit Dulu Sekupang Je Sekeping

Korang pernah makan sengkuang calit kat sekolah rendah dulu? Masa teman dalam darjah satu dulu, reganya sekupang je sekeping. Sekeping sengkuang yang disapu sos homemade , dan ditabur kacang tanah yang ditumbuk. Nostalgik benda ni kan?   Petang ni, memang teman tak sangka akan jumpa balik sengkuang calit ni. Hahaha. Ada satu gerai kat pasar malam Kampung Mempaga, Pahang yang menjual produk klasik ni. Memang menarik dan original rupanya. Tak berkesempatan nak membeli barang sekeping pun, dan tak juga sempat nak bertanya harganya, apa yang teman buat ialah ambik gambor-gambor kat atas ni untuk tatapan korang. Belek punya belek, teman perasan kat iklan tu ada alamat blog bisnes sengkuang calit tu. Korang buleh rujuk kat sini - http://daddydin.blogspot.com untuk keterangan lanjut. Sekian aje la untuk kali ni. Wassalam...

Siapa Pinocchio? Jeng-jeng.jeng!!!

One short, uncool entry . Habis je bola Malaysia lawan Cambodia tadi, teman tak tau nak tengok mende lagi. Dok tukor-tukor siaran, tertengok benda ni - So... Technically , hmmm... Pinocchio merupakan seorang lelaki berusia lebih-kurang 40-45 tahun yang botak depan, pakai baju tidor ala-ala peplum dan bercakap Spanish . Macam bodo je bunyinya. Siapa programme buyer yang buta selera ni? Yucks ! Sori, terlalu berterus-terang. Ok, cari siaran lain atau main movie dalam koleksi DIY media player teman tu. Tak kuasa aih melayan benda aneh camni. Sekian, wassalam.

DIY: Stereo DSLR/Digital Sound Recorder Microphone

Kadang-kadang hobi menuntut bajet besar yang mampu merabakkan poket kan? Siapa ada inisiatif lebih, boleh DIY je barang-barang tu. Mungkin nampak tak berapa kemas macam pro equipment , tapi siapa kisah kan? Janji fungsinya OK, cukup la. Takat nak menang gaya buat apa? Amacam?  Cool ? Nanti bebila teman ada masa  free , teman cuba buat satu klip video pendek untuk demo cemana hasil bunyi dari mikropon buatan sendiri ni ye, insyaAllah. Sekian aje la ye. Wassalam.

Restoran Atok Berjanggut Putih Buat Hal Lagi

Ahhh... Che Det kata Melayu mudah lupa. Ada juga betuinya. Kita pernah tengok bidio pekerja-pekerja satu restoran makanan segera ni palit-palit ayam kat tapak kasut, perah kain kotor kat ayam. Yeah, memang pengotor dan itu kira menganiaya pelanggan. Itu 'kat sana' nanti dia mampu jawab kot. Pihak pengurusannya kata itu kes lampau dan dah diambik tindakan disiplin. Ke mana lesapnya isu berprofail tinggi tu? Iya, buat ke sekian kalinya Che Det punya statement tu betui lagi. Orang kita mudah lupa, dan sekarang orang kita boleh makan ayam goreng kat restoran-restoran tu macam tak ada apa pernah berlaku. Takmo kata orang lain, tapi teman tengok diri sendiri. Pagi ni kira-kira pukul 10:14 pagi, 13 September 2014, teman bawak seluruh famili bersarapan kat restoran yang lambang atuk berjanggut tu, kat cawangan LY Plaza, KL. Nak sebut namanya, kita katakan Kepsi la (bukan nama sebenar). Tak ada apa yang pelik. Semuanya berjalan lancar. Tengok je la sandwich yang teman dapat ni. Sedap

DIY: Flexible Microphone Stand

Banyak hobi high-tech , dan banyak modal nak kena keluar. Sesapa yang minat main audio, kamera atau paling tidak suka guna webcam atau henpon untuk rakam diri sendiri main gitar ke apa ke, memang dia tau kalau dapat satu benda fleksibel untuk pegang alat-alat tu yang boleh ekjas-ekjas ikut suka, tambah syiok lagi kan? Walaupun tajuk entri ni pasal nak buat kaki mikropon, korang buleh ikut kreatif korang sendiri nak pasang apa, nak guna attachment apa untuk ikat apa saja yang korang buleh terfikir macam LCD monitor kecik, kotak lampu LED, kipas USB... aih! Apa saja la. Korang tak suka membaca kan? OK, ni gambor-gambor yang sempat teman ambik masa teman buat satu pemegang mikropon untuk kamera murahan teman ni. Tengok-tengok la ye. Kalo ada yang kurang faham, korang tanya je. Bahan-bahan utama. Soket-soket dan penyambung kat hujungnya korang fikir sendiri la. Panjang loop ni korang kena buat kira-kira dua setengah kali panjang yang korang perlukan.   Dah siap sampel yang kontot. Ni sa

Bila Dinding Rumah Kena Conteng

Aduih...!!! Sakit hati kan kalau dinding rumah kena conteng. Lebih-lebih lagi kalo kat ruang tamu. OK! Mari cari pasal sendiri. Teman nak share sikit gambor teman conteng-conteng dinding. Hahaha. Ni namanya, saje gatei cari pasei! OK. Kadang-kadang kita bosan bila dok menghadap dinding yang nampak sama hari-hari, dan untuk cat balik kesemua dinding belum tentu kita ada masa. Macamana kalau kita pinda-pinda sikit kat tempat tumpuan utama famili kita. Kat mana tu? Iya, tempat yang seluruh keluarga berkumpul sama-sama dan jadi perhatian utama ialah ruang tamu, atau spesifiknya tempat kat mana kita letakkan tv. Oleh sebab dek tangan ni dah gatei-gatei lama sangat tak menconteng, why not ? Conteng je la dinding tu kan? Sasaran contengan teman kali ni ialah sudut tv yang baru teman buat untuk alihkan kedudukan tv yang asal. Jom kita tengok, langkah demi langkah cemana cara teman comot-camatkan dinding ruang tamu teman ni. Haaa... amacam? Buruk tak rupa dinding tu lepas kena conteng? Hahaha.

Pretzels Lembut Buat Kat Rumah (Homemade Soft Pretzels)

Blom sempat taip resipi lagi. Tengok gambor-gambor je dulu dah le ye. Hehehe. . . . Sekian aje untuk kali ni. Wassalam...

Bangladesh Bukan Yang Kita Kenal

Sebut Bangladesh, orang kita terbayang - busuk, kuli kilang, cakap kuat-kuat, rebut-rebut macam langau masuk tren ... dan senarainya makin panjang. Sumber Foto - khabarsoutheastasia.com Itu apa yang dihidangkan depan mata kepala kita, dan kita percaya bulat-bulat, 'itulah Bangla'. Apa yang terselindung, Bangladesh dah mula menceburi perniagaan berasaskan pertanian dan program penjenamaannya cukup kuat. Ada produknya yang dah setaraf produk keluaran syarikat multinasional yang dah berpuluh tahun establish di pasaran antarabangsa. Terus-terang, teman tak pernah terbayang Bangladesh mampu keluarkan produk yang mampu menyaingi... macam... Hmmm... Apa kata kita ambik serbuk minuman Tang sebagai contoh? Kenapa? Tak percaya? Jangan bersikap prejudis, jangan padang rendah, hadapi realiti... kita di negara ini lebih bergantung kepada jenama mat saleh, tetapi orang Bangladesh ada jenamanya sendiri yang lebih kuat. Bulan puasa yang lepas, minda teman sikit terbuka bila nampak

Rabu Takdak Perkataan - TURUNKAN KADAR ASID DALAM PERUT

Video Lagu Warisan - Sudirman Hj. Arshad

Benda yang baik biasanya datang dalam pelbagai perisa kan? Pizza, minuman coklat, yogurt dan jajan la contohnya. Orang olah jadi pelbagai perisa sampai tak jemu la peminatnya. Sama juga dengan lagu. Bagi teman, antara lagu patriotik yang paling teman suka dengor lagu Warisan, nyanyi Allahyarham Sudirman Hj. Arshad. Lagu ciptaan Syed Haron Ahmad ni memang liriknya ringkas, tepat dan menusuk ke hati tiap kali dengor. Bertepatan dengan insiden terhempasnya MH17 tahun ni yang mengorbankan ratusan nyawa, ada baiknya kita renungkan semula betapa syarikat penerbangan negara kita ni dah mula berkhidmat sejak zaman tv hitam-putih lagi. Tak tau la berapa berat, jerih payah semua yang terlibat dalam mematangkan Malaysia dalam industri penerbangan. Teman selitkan beberapa klip pendek yang sempat teman himpunkan berkaitan Syarikat Penerbangan Malaysia, MAS, untuk renungan kita bersama, seiring dengan pembangunan negara dari waktu laungan 'Merdeka' yang pertama pada tahun 1957. Syyy... duduk

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *