Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

[RESIPI] Rendang Ayam Hantam Sajalah Labu

Huhuhu... apa punya nama makanan daaa...??? Hmmm. Lama juga teman tak tulis blog ye? Bukan apa, sibuk bebenor plak rasanya seminggu dua ni. Bahan banyak, tapi masa lapang takde le pulak kan?

OK, memandangkan raya pun dah dekat sangat ni, teman terbayang juga cemana le orang yang beraya kat bandar ye? Kalau sedara-mara ke anak-anak jiran ke datang rumah, apa nak dihidangkan? Kalau kat kampung tu, hampir pasti le ada ketupat, lemang, rendang, kuah kacang, lontong... ye tak?

Jadi, khas untuk yang ada masalah nak mengolah resipi sendiri, ni teman sediakan cara cemana nak sediakan rendang ayam. Ringkas, simple je. Takde susah mana pun sebenornya nak masak rendang ni. Jom! Kita acu try, test, tengok...





BAHAN-BAHAN :

Bahan-bahan utama -

1 kg. daging ayam bertulang - dipotong sebesar lebih kurang 2 inci
2 batang serai
1 helai daun kunyit - diracik
4 helai daun limau purut - diracik
2 sudu serbuk kari daging
1 cawan santan pekat
2 sudu kicap manis
1 cawan kerisik
3 cawan air
1 sudu minyak masak
Garam, gula dan serbuk perasa (jika mahu)


Bahan-bahan dikisar bersama secawan air -

5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 biji cili merah
5 tangkai cili kering
1 inci halia
1 inci lengkuas
1/2 inci kunyit hidup (atau 1 sudu serbuk kunyit)


CARA-CARA PENYEDIAAN :

a.) Perap ayam bersama bahan-bahan kisar, kicap dan serai selama lebih kurang 30 minit hingga sejam.

b.) Tumis serbuk kari dengan sesudu minyak masak dan secawan air dalam kuali sehingga naik bau.

c.) Masukkan daging ayam, dan tuangkan santan. Biarkan mendidih kira-kira lima minit. Perlahankan api.

d.) Masukkan daun limau purut, daun kunyit, kerisik, garam dan gula. Kacau hingga rata.




e.) Tambahkan dua cawan air, kacau lagi hingga rata dan besarkan api semula. Biarkan mendidih selama lima hingga tujuh minit, dan perlahankan api.

f.) Kacau sesekali dan biarkan sehingga daging ayam cukup empuk dan kuah menjadi cukup pekat.

e.) Dah siap pun...!!! Hahaha.



Haaa... macamana? Senang tak cara nak masak Rendang Ayam Hantam Sajalah Labu ni? Kekekeke. Jom, kita nyekik le pulak...

Sekian aje la ye resipi ngarut teman untuk kali ni. Wassalam...


Nota : Paling baik kalau ada daging ayam telur, sebab dagingnya lebih pejal. Rendang yang baik ialah yang dimasak lama jadi bahan-bahan penumis dan daging ayamnya cukup masak rata. Ayam daging biasa tu dagingnya terlalu lembut dan mudah lekang dari tulangnya. Kalau tak ada ayam telur, boleh guna ayam daging biasa, tapi cara teman, grill dulu dalam oven kira-kira setengah jam, nak bagi keras sikit bahagian luarnya.

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu