Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Penarikan Balik (Recall) Produk Berasaskan Tenusu

Dalam kesibukan kita nak menyambut raya I'dulfitri ni, ada baiknya kita menjengah juga hal-hal lain, tambah-tambah lagi perkara yang berkaitan kesihatan dan keselamatan. Iye dak? Tadi teman ternampak satu pengumuman di laman FB rasmi Dumex Dugro, yang memaklumkan penarikan balik produk-produk Danone Dumex, berkaitan masalah kualiti.




Jangan ditanya secara terperinci apa masalahnya, sama ada terkait dengan bahan cemar atau toksik, mahupun lain-lain masalah, tak dapat teman pastikan sebab tak ada dinyatakan dalam teks pengumuman tu. Walaubagaimanapun, bukan semua produk dan bukan semua batch terlibat dengan penarikan balik ni. Kena baca dengan teliti dan sampaikan dengan lengkap untuk elakkan salah faham.

Di bawah ni teman sertakan teks penuh yang teman salin dari pengumuman tu - 

Dear parents,
Due to potential quality issue in one of Fonterra's ingredients, we have immediately effected a precautionary recall of the limited batches affected. Please see our full press statement below:
4 August 2013
Danone Dumex (M) SDN. BHD Press Statement
PRODUCT RECALLLIMITED BATCHES OF DUMEX DUPRO, MAMEX CHERISH, MAMEX EXPLORE, BEBELAC STEP 2
FONTERRA INGREDIENT CONTAMINATION PROMPTS RECALL
Fonterra informed Danone Dumex Malaysia that one of their ingredients had a potential quality issue. Danone Dumex received further information from Fonterra at 4.15pm on Saturday, August 3rd, 2013. This new information indicated that some of the ingredients supplied to Danone Dumex may also have been contaminated.
For this reason, Danone Dumex has instigated a precautionary recall in Malaysia.
The safety of our consumers is our primary concern. Danone Dumex’s quality and food safety management system includes rigorous testing procedures of our finished products. None of the products tested and sold in Malaysia indicate any contamination. However, given the new information supplied by Fonterra, we have taken the decision to make a precautionary recall on specific batches of products.
The products being recalled are:
Dumex Dupro Step 2 with batch numbers 04263B2 04273B2 05033B2 05093B2 05153B2 05223B2 05233B2 05143T1 05153B1 04263B1 04273B1 04273B2 05033B1 05033B2 05093B1 05093B2 05153B1 05153B2 05223B1 05223B2 05233B1
Mamex Cherish Step 1 with batch numbers 06103T1 06213B1 06213B2 06053R1 06123R1 06093T1 06213B1
Mamex Explore Step 2 with batch numbers 06093T1 06123R1 06213B1 06213B2
Bebelac Step 2 with batch numbers 05023R1 05033R1
Consumers should not feed products with these batch numbers to infants.
If you have been using these products to feed your infant and your child shows any sign of illness, please contact your health care professional as a precautionary measure.
This recall ONLY affects batches noted above, sold in Malaysia.
The recall DOES NOT include other batches of the same products and other Danone Dumex products.
If you have recently purchased any products with the batch numbers detailed above, please return them to the place of purchase for exchange/a full refund.
Further information can be obtained from the Careline on 1 800 38 1038.
Danone Dumex apologises for any inconvenience or stress caused by this, but the safety of our consumers is our paramount concern.
We are doing everything we can to resolve this issue and provide as much information and support as possible.
Contact for parents and carers:Customer Careline 1800 38 1038
Contact for media:Stuart Tan, email – stuart.tan@edelman.com

Diharap dapat le dimanfaatkan maklumat yang cuba teman panjangkan ni ye, insyaAllah. Sekian aje la. Wassalam...

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu