Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

VIDEO: Warna-Warni PRU-13 Di Kota Damansara N39, P107


Wooopppsss...!!! Jangan melatah dulu. Korang tak silap tempat. Memang ni blog BraderPET.com, bukan blog politik ke permusuhan sesama sendiri ke, memang tak leee. Entri ni teman cuba tulis sependek dan seringkas mungkin sebab ada pihak yang tertanya-tanya dan tertunggu-tunggu terbitnya video yang teman rakamkan malam semalam 30 April 2013.

Kenapa tiba-tiba teman berminat pulak nak buat liputan pasal politik, persediaan pilihanraya segala ni? Biasanya takde pun teman gatai-gatai nak buat camni? Sebenornya, ini kebetulan aje. Malam tu teman dengan adik teman keluor ngopi kunon nak pegi tengok bola kat Mee Ghulam, tapi bila sampai sana kitorang tengok yang ada siaran ulangan aje.

Kalo udah camtu, baik tak payah ye tak? Balik aje leee...

Bila lalu aje dekat kawasan pondok-pondok operasi parti-parti politik ni, teman rasa macam menarik sangat, nampak meriah aje sebab siap ada makan-makan, bakor-bakor ikan. Huih, kemain handey nampak tahun ni. Dulu takde pun teman nengok ropa ni kat sini. Teman pun singgah leee. Bukan nak nyekik ikan bakor, tapi nak rakam video. Hahaha.

Kepada warga Kota Damansara yang teman rakam gambornya, juga kepada yang teman intebiu tu, teman ucapkan berbanyak terima kasih. Kota Damansara rocks, OK?! Kita memang cool. Hehehe.

Bebel panjang sangat tak guna kan? Jom, kita tengok aje hasilnya. Inilah video, Warna-Warni PRU-13 Kota Damansara. Kualiti mungkin tak sebaik mana sebab semua ni dirakamkan secara rawak, takde buat apa-apa plan pun. Amati mesej yang cuba disampaikan...






Haaa... agak-agak jelas le kan apa yang teman nak ajak korang sama-sama fikirkan. Apalah gunanya pertelingkahan, perselisihan faham, perpecahan dalam masyarakat andai kata ia hanya sekadar perbezaan fahaman politik.

Selepas pilihanraya nanti, adakah adik-beradik, sedara-mara dan jiran tetangga korang akan bertukor, ber-transformasi jadi orang lain? Contohnya anak Pah Bedah jadi Paris Hilton, geng bebudak band yang jamming kat lot kedai depan rumah kita tu tetiba tukor jadi kumpulan Muse siap nyanyi lagu Unintended secara free depan korang? Anak dara lentik-liuk yang jaga gerai nasi lemak yang korang singgah tiap pagi tu pulak boleh jadi Yoona? Camtu ke? Ce fikir elok-elok.

Andai kata mereka individu-individu yang sama, maka terapkanlah semangat saling hormat-menghormati dan menjaga tatasusila sepertimana yang dituntut agama dan budaya bangsa kita, insyaAllah. Berpolitik mencari pemimpin yang berwibawa untuk memperjuangkan hak-hak rakyat, bukan untuk mencari jalan permusuhan.

Yang masih belum berfikir perkara ini secara waras, apa kata duduk sebentar, rileks, kosongkan minda dan tenung sejenak apa akan jadi andai kata setiap orang di sekeliling anda mempunyai pandangan yang 100% sama dengan anda. Mungkin bosan kan? Tak ada variasi langsung dalam kehidupan. Itu mungkin sebabnya kadang-kala kita dapat baca 'Emma Maembong tak ambik SPM' pun boleh jadi cerita muka depan kat surat khabar kan?

Terlebih panjang dah rasanya artikel ni. Tapi korang tak marah kan? Haaa... kan? Kan...???

Hahaha. Sekian aje la untuk kali ni ye. Wassalam.


- - -

Nota : Diharap kepada semua yang dah lama menunggu terbitnya video ni, idak le marahkan teman. Nak buat cemana kan? 378 MB saiz video 10 minit ni makan masa 14 jam untuk teman upload ke Youtube. Tak jangka pulak camtu punya lambat nak siapnya pun. Mintak maap le bebanyak ye.

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu