Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Korang Pernah Makan Lemper?

Apa benda le lemper tu ye? Haaa... itu le pentingnya general knowledge, *tangan buat la-la-tamplom macam Usop Wilcha*

Lemper ni makanan orang Jawa yang biasanya dihidangkan awal pagi kat rumah-rumah kenduri. Kiranya kudapan sementara tunggu nak makan tengahari le ni. Cemana rupa lemper tu? Tengok ni...


Clear ke idak gambornya? Ni teman guna kamera henpon morah teman ni aje. Tak kuasa le awok nak bawak kamera kat meja makan romah kenduri. Ingat teman ni reporter surat kabor 'Putusan' ke? Hehehe.

Kiranya, lebih kurang rupa kuih koci le kan? Berbalut dengan daun pisang, dikukus plak tu. Cuma kalo kuih koci, bentuknya macam segitiga atau lebih kurang bentuk kon la. Yang ni plak lain sikit. Cara balutannya macam orang buat lepat, tapi pendek-pendek aje.

Kalau kita bukak balutan daun pisang ni, kita akan nampak pulut putih yang ditanak. Tengok bawah ni, kita boleh faham balutan lemper ni sebenornya ada dua lapis. Perasan tak dua lapis daun pisang yang bersilang tu? Macam dalam gambor kat bawah ni leee. 


Kuih lemper ni pedas intinya, pun tak macam kuih koci. Serunding nyior (kelapa) dalam pulut tanak ni jadikan rasanya macam pulut panggang, tapi pulutnya tak keras dan kering sebab tak dipanggang. 


Rasa ada sikit beza la sebab biasanya pulut panggang ada guna udang kering sikit dalam intinya kan? Inti lemper kaler perang (coklat cerah), pun ada beza dengan inti pulut panggang yang biasanya orang buat kaler kuning sebab tambah kunyit.

Nak tau cemana rasa lemper ni? Haaa... yang ni susah le sikit, sebab sekarang ni rumah-rumah kenduri orang Jawa pun dah jarang-jarang buat ni. Cuba-cuba la tanya kalau-kalau ada kawan kita yang balik dari kenduri kawin, dapat 'berkat' (bungkusan makanan untuk tetamu), boleh la kita merasa, ye tak? Hehehe.

Hmmm. Sekian aje la teman nak bercerita pasal makanan yang bernama leper ni. Wassalam...

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu