Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

1Cuti-cuti 1Cameron 1Highlands 1Episod - 1Dua

AMARAN JUJUR DAN IKHLAS :

Sila tutup browser anda SEKARANG, jika ia tidak mampu mengendalikan gambar yang banyak. Maksudnya, banyaaakkk gambarrr... Hehehe.

OK, teman tak minat ngan ngarut panjang-panjang sangat kalo ada banyak gambor untuk korang tengok. Kat bawah ni semua gambor yang sempat teman rakamkan sepanjang cuti hujung minggu teman di Lata Iskandar, Batu 14, Tapah dan sekitar tempat-tempat menarik di Tanah Tinggi Cameron (Apa yang ko mengarut ni Labu...??? Sebut aje le Cameron Highlands. Kekeke.)

Bila tarikhnya ye? Hmmm... 31.3.13. Senang je nak ingat.

Sila-sila la ye, jamu mata.





Antara barang paling cool teman jumpa kat gerai tepi jalan, Lata Iskandar.






















Mesti sejuk ni kan? Brrr...




















Kembor Nelydia Senrose jual nasi campur? Kekeke.




















Ganu - Ija naunggg...!!!


Macam tak sah rasa kalo pegi Cameron Highlands, tapi tak lawat ladang teh kan?


















Tak boleh 'pick' bunga, tapi kalo papan tanda amarannya takpe. Hehehe.














Amaran keras, jangan petik daun teh. Kalo tebang pokoknya, itu takpe.






Gambor versi skodeng. Teman ambik dari atas bukit.
Tengok dengan mata kasor, diorang ni nampak sebesor dua bilah mancis jeee.








Ada tiga barang dari rak ni teman beli. Ce teka, apa dia? Treeettt...!!! Salah! Jawapannya ialah TEH.

















Sejuk benor gamaknya... tengok aje le cemana rupa budak yang jaga kaunter kiosk tu.


Pas masuk Taman Agroteknologi MARDI.
























Ni pokok belon kot. Teman tak jumpa plet namanya.




Tengok pokok ni nampak macam kena tutup ngan salji kan?


















MARDI ada idea yang menarik, sangat menarik sebenarnya sebab gunakan konsep design macam ni untuk bangunan surau. Kedudukannya pun strategik. Masuk je pagar, terus boleh nampak surau ni.
















T-shirt Muslimah dengan cetakan Cameron Highlands... jarang kita jumpa kat tempat lain kan?






Strawberi memang salah satu identiti tempat ni selain teh.


Besor kan buah strawberi ni?






Kalo korang tanya tuan punya gerai, apa nama benda ni, lepas tu selamba dia jawab 'epal'...
Agak-agaknya cemana la reaksi korang ye?




Yang ni jeruk jambu perisa epal. Teman tak beli benda camni sebab asid tinggi.


"Aiyo kawan... lu mau bili ka mau ambik gambar saja?" Kih kih kih...!!!
















Buah tampoi ke ni?


Akor pokok Tongkat Ali. Ada yang rupa akor betui, ada juga yang nampak macam batang kayu je.




Ce check, ce check... betui ke buah tampoi ni?


Haaa... betui kan? Teman tak tipu punyaaa... Banyak gila la gambor teman ambik hari tu. Berapa keping entah! Teman pun tak lalu nak kira.

Sekian le ye untuk kali ni. Wassalam...

Comments

  1. perghh..banyak gler gamba hehe :D
    mmg suke amek gamba ke anyway byk gamba yg canteq.thanks

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kih kih kih. Ni namanya hasil koje tukang ambik gambor tak bertauliah. Main tangkap je gambor, apa saje yang terlintas. Ntah apa-apa le rupanya ye? Muahahahaha...

      Delete
  2. Aku suka gila weh tengok gambar ladang teh tu. Terbayang pagi-pagi pukul 8 minum teh dengan karipap, pastu pukul 4 petang minum lagi teh dengan biskut kering.

    Dekat Mesir sini teh tu minuman tradisi kot.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha'ah, kan? Rasa segor semacam je kalo kat ladang teh. Duduk kat cafe diorang tu, buleh bau aroma daun teh segor dari ladang. Memang cool! Huhuhuhu.

      Delete

Post a Comment

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu