Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Ramez Dayoub Digantung Seumur Hidup

Ramez Dayoub, pemain pertahanan Selangor yang diimport dari Lubnan telah digantung seumur hidup berkaitan kes mengatur perlawanan. Teman tak perlu taip panjang-panjang rasanya tentang isu ni sebab seluruh dunia bolasepak tengah fokus dengan isu ni pun.




Ni antara artikel yang teman jumpa, berkait isu pergantungan pemain tu -




In a surprising twist of events, Selangor's star defender, Ramez Dayoub has been named as one of two players suspended for life by the Lebanese FA for alleged match-fixing, pending appeal.The announcement was made today in a press conference by the Secretary General of the West Asia Football Federation, Fadi Zureikat at the headquarters of the Lebanese Association of Football.Al-Jadeed TV also broke the news through their official twitter account naming 24 Lebanese football players who were accused of manipulating the results of the Lebanese National Football Team in the Asian league's matches. The other player who has been named alongside Ramez is Persiba Balikpapan's Mahmoud El Ali.The announcement came just days after the Interpol Conference on match-fixing was held in Kuala Lumpur. It will certainly be intriguing to see the reaction from the Selangor FA and the Football Association of Malaysia on this issue.
(Sumber - http://www.goal.com/en-sg/news/3952/asia/2013/02/26/3782076/selangors-defensive-rock-ramez-dayoub-banned-for-life)


KUALA LUMPUR 26 Feb. - Pasukan bola sepak Selangor menerima tamparan hebat apabila pemain import Lebanon, Ramez Dayoub, telah digantung seumur hidup dan didenda sebanyak $15,000 (RM46,529.98) oleh Persatuan Bola Sepak Lebanon setelah didapati bersalah dalam skandal mengatur perlawanan.Melalui petikan dari pada media Lebanon, Aljadeed Sport, Ramez merupakan salah seorang daripada dua pemain yang terbabit semasa cuba mengatur keputusan pertemuan antara Lebanon dan Qatar pada pusingan kelayakan akhir Piala Dunia 2014 zon Asia, 30 Jun lalu.Perkara itu diumumkan oleh Pengerusi Suruhanjaya Siasatan dan Setiausaha Agung Persekutuan Bola Sepak Asia Barat, Fadi Zureikat di ibu pejabat Persatuan Bola Sepak Lebanon.Walaupun begitu, mereka masih dibenarkan membuat rayuan kepada Persekutuan Bola Sepak Dunia (FIFA) dan Ramez sendiri membuat penafian terlibat dalam insiden itu serta bersedia memberikan keterangan bagi membersihkan namanya.

(Sumber - http://www.utusan.com.my/utusan/Sukan/20130226/su_11/Import-Selangor-Ramez-digantung-seumur-hidup)


Apa-apapun, di samping Ramez, ada 23 orang pemain bolasepak Lubnan yang terlibat dalam skandal yang sama dan rayuan masih boleh dibuat oleh pihak yang tertuduh.

Sekian untuk kali ni. Wassalam...

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu