Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Jendol Bakor? Hah?! Cendol Bakar...???

Hahaha... Jendol tu maknanya dahi luas, dan langsung takde kaitan dengan entri ni. Saje je teman bagi tajuk camtu.



Ooopppsss...!!! Haaa... itu model kita, Henchik Artas Kamaruzaman yang dah pergi ke Cendol Bakar, di Kampung Assam Jawa, Kuala Selangor. Secara spesifiknya, gerai ni sebelah stesen minyak Caltex, dekat dengan simpang tiga Jalan Kuala Selangor - Klang.

Kalau ikut kekerapan teman balik kampung, patut-patut memang teman merasa dah cendol ni. Tapi apakan daya, belum ada kesempatan lagi. Nak tau kenapa? Tengok le sendiri gambar-gambar kat bawah ni -



Ni kira kurang sangat la orang yang datang. Kalau musim cuti sekolah, memang sampai dahaga la tunggu giliran. Nasib baik pengendali Cendol Bakar ni menyediakan khidmat pandu-lalu. Aaa... kira moden la kan? Boleh bersusun kereta sampai melimpah ke jalan besar tu. Memang sambutannya sangat-sangat menggalakkan. Alhamdulillah, perniagaan orang kita kan?


Ini la rupa cendolnya. Hah?! Takde kesan bakor pun? Kah kah kah! Kome tak tau ke, Cendol Bakar tu bukan maksudnya cendol yang dibakar, tapi nama tokehnya Bakar la...!!! Hehehe.



Kepada sesiapa yang nak merasa cendol yang istimewa ni, boleh le berkunjung ke lokasi yang teman dah bagitau tadi. Tak tau juga mana tempatnya? Sampai dekat-dekat pekan Kuala Selangor, tanya aje kat orang awam, cemana nak pegi Cendol Bakar ni, insyaAllah ada la dalam 90% orang yang tau teman rasa. Memang popular sungguh tempat ni.



Haaa... kita kena ucap terima kasih kepada Artas Kamaruzaman sebab 'belanja' kita tengok gambar cendol ni. Gambar je la. Ni yang geram ni. Ada juga yang angan-angan nak pegi ni. Hehehe.

Sekian untuk kali ni. Wassalam...



Comments

  1. Lhooo... mana plak gua kenakan lu? Gua kasi lu gelamer lagi ada le. Hehehe.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu