Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

SYABAS dan Warga Gugusan Dedap Kota Damansara [Bhg. 3]

Haaa... kan teman dah kata, tajuk asalnya lain. Hehehe. Iye... bagi sesiapa yang tajam daya penglihatan dan pengamatannya, pasti dah perasan adanya pegawai-pegawai urusetia yang berbaju putih-biru muda kan? Itu semua wakil dari pihak SYABAS, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. yang menganjurkan majlis pelancaran 'Program Penggantian Meter Berusia & Rosak Di Negeri Selangor, Wilayah Persekutuan dan Putrajaya'.

Aktiviti-aktiviti yang digambarkan dalam Bahagian Satu dan Bahagian Dua tadi tu semuanya program sampingan aje sebenarnya. Tapi enjoy juga kan? Hehehe. Kerjasama SYABAS dan Persatuan Penduduk Gugusan Dedap Kota Damansara ni nampaknya berjaya dan mencapai objektifnya. Apakan tidak, tiada rungutan timbul semasa pihak SYABAS dan kontraktornya menukar meter-meter air yang rosak, sebab masing-masing dah sibuk berhibur dengan acara-acara yang disediakan.

Bijak juga pihak penganjur program ni ye? Tarik rambut dalam tepung gayanya, kan?

Barangan yang teman terima sewaktu mengemaskini rekod.
Abaikan sesuatu yang kehilangan di penanda buku tu ye?




Inilah dianya evolusi meter air di negara kita, meter dengan perumah jenis tembaga, sejak zaman JKR, pengendalian PUAS hinggalah yang terkini, meter plastik yang digunapakai di era SYABAS.

Nampak 'klasik' kan?

Boleh nampak nombor siri meter dengan kepala 'PUAS'. Ini memang meter air lama la ni.



Ini meter air terkini dengan perumah dibuat dari bahan plastik, 
mula digunapakai sejak tahun 2005.


Keratan rentas meter air jenis plastik untuk menunjukkan bahawa bahagian-bahagian 
mekanikalnya sama dengan jenis lama berbadan tembaga (gambar di bawah).





Macam-macam ukuran diameter pun ada rupanya meter air ni. Yang bentuk teman tak 
pernah tengok pun ada. Hahaha.

Komponen-komponen meter air tercerai.

Tengok meter air moden, ada berapa titik perpuluhan dalam bacaannya ye? Canggih betul!
Kalau tak percaya, bezakan dengan meter yang lama. Skrol ke atas balik, tengok ada 
berapa titik perpuluhan.

Sebahagian gear plastik yang menggerakkan unit pengira meter padu (m3).

Meter 'demo' yang jernih ni teman ada rakam videonya untuk tunjukkan macamana 
cara meter air ni berfungsi. Nanti ada masa lapang, teman masukkan videonya ye. InsyaAllah.



Gajet ni teman tak dapat nak faham apa fungsinya. Tak ada sesiapa nak terangkan, dan tak ada
apa-apa poster ke apa label untuk teman rujuk. Nampak macam bagus je benda ni kalau 
teman tau apa gunanya.


Haaa... tu dia... Aktiviti-aktiviti peningkatan kualiti air. Selalu jadi persoalan kan isu ni?

Tak sempat teman nak belek semua tadi, sebab pegawai-pegawai tu tengah sibuk nak 
pusingkan panel ni ke arah lain. Sekali rupanya dah pasang terbalik arahnya. Hehehe.

Proses mengisi borang kemaskini maklumat pelanggan. 






Tengok sendiri, betapa orang kita tak endah alam sekitar. Ini semua bahan cemar sungai
yang dikumpul dari kes-kes pemberhentian operasi loji rawatan air. 



Punca masalah segala ni.

Tak ada air mula buat bising. Tapi diri sendiri jadi punca, buat tak tau aje ye...



Salah seorang pegawai pengendali majlis.

Aktiviti menukar meter air yang sudah lama dan rosak.




Sesi perbincangan koordinasi pegawai-pegawai SYABAS yang terlibat dalam pengendalian program.



Mana Zali (Rozali Ismail, Tan Sri). Hantor wakil aje ke? Ahahaha. Jangan marah ye. Teman bergurau aje.





Astaghfirullah... Teman ingatkan meriam ke tadi. Rupa-rupanya kamera video TV3 jeee.


Haaa... setakat itu aje la kot siri entri panjang tiga serangkai ni. Letih juga teman edit dan masukkan gambar-gambar ni tadi. Dengan keadaan cuaca macam ni, memang line tak berapa sihat kan?

Semoga aktiviti-aktiviti sihat macam akan diteruskan dan diperbanyakkan lagi selepas ni ye. Di samping objektif korporat, dapat juga merapatkan lagi perhubungan dengan pelanggan. Maklumlah, di zaman moden ni kena selalu ingat, tanpa pelanggan, siapalah kita kan?

Sekian untuk kali ini. Wassalam...

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu