Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Identiti Tidak Identikal

Ah sudah! Ni penyakit lagu 'pulanglah sebelum ku runaway...' dah datang balik ke ni? Apa cerita plak tajuk entri kali ni ada perkataan pelik-pelik ni? 'Identikal' ni dah di-Melayu-kan ke? Aaaahhh... bukan kita sedar pun kalau 'diorang' me-Melayu-kan satu-satu perkataan Inggeris tu. Contohnya, komprehensif. Ada ke perkataan bahasa kita macam tu? Tiba-tiba je jadi ada kan?


Nampak jelas, kita semakin hampir dengan orang putih, mat salleh kan? Bahasa pun dah semakin hari semakin sama. Tapi, kita nak hampir dengan diorang ni, kita ni perangai ada bagus macam orang putih tu ke? Woaaa... kurang ajar lu. Dah lebih mamat ni... "Apa celup?" Boleh dibezanya mat salleh dengan orang kita, dikatanya bangsa penjajah tu lebih bagus daripada bangsa kita.


Ini tak boleh jadi ni! Minda terjajah namanya ni! Tak 1 la macam ni!


OK, cukup... jangan nak merepek meraban panjang sangat. Nak kena 'tembi' ke? (Kalau tak faham maksud perkataan 'tembi' tu, boleh tanya Sham Abidin ke, Eylla Mazlan ke ye...?) Teman bukan nak cerita pasal tu pun. Entri kali ni teman nak kisahkan tentang pemikiran komersil vs. imej dan identiti korporat.


Cheap! Yes, cheap! Adakah bangsa Malaysia terlalu murahan? Jawab sendiri... Sekejap lagi ada la yang nak keluar hujah-hujah bangsa kita berdaulat, demokrasi terpimpin, macam-macam la lagi. Melalut la korang, teman tak kisah pun. Sebab teman nak sampaikan benda-benda yang bersifat 'faktual' sahaja di sini. Omong-omong kosong, tak payah cerita kat sini, sila bawa ke dewan ye.


Lihat contoh di dalam gambar ni ye. Renung dengan sepenuh ketelitian yang kome sekalian termampu. Tarik nafas panjang-panjang... bertenang, dan cuba cernakan, apa yang ingin disampaikan.


(Laman utama sebuah syarikat jual-beli dalam talian dari Amerika dengan nama domain berakhir .com, pada tarikh 9 Oktober 2011. - Sila klik imej untuk besarkan.)



(Laman utama syarikat yang sama, tetapi cawangan Malaysia dengan nama domain berakhir dengan .com.my pada tarikh dan masa yang sama)


Arrrggghhh... sakit kepalaaa... Apa yang kome dapat lihat? Cuba huraikan dengan jujur dan berterus-terang. Teman sendiri tak mampu nak komen panjang-panjang tadi, cuma satu perkataan saja yang keluar dari mulut celupar teman ni, "Cheap!".

Tidak dapat dinafikan, pengiklanan adalah salah satu punca pendapatan penting dalam perniagaan dalam talian, tetapi situasi itu juga taklah sepatutnya membolehkan kita 'menyumbat' apa sahaja yang muat dan sempat di situ untuk mengaut untung.

Bila kita lihat dengan teliti lagi sekali gambar-gambar tadi, teman membayangkan seakan yang gambar pertama tu seumpama makan di restoran 5 bintang yang pelayannya cukup tertib berbudi-bahasa, manakala yang gambar kedua tu saling tak tumpah seumpama makan makan di gerai mamak Lokman di simpang jalan ke tempat teman bekerja. Belum habis teman sebut apa teman nak makan, udah ditempiknya ke dapur... 

"Roti banjir, 'tulur' mata taruk atas, teh O ais limau!". Padahal musim hujan, teman minum teh O limau suam. Apa laaa...

Hmmm... kita mungkin cuba dihampirkan dengan mat salleh melalui bahasa, tetapi dari segi kehidupan dan cara berfikir, kita masih jauh ketinggalan rupanya. Wallahhua'lam...

Sekian bebelan untuk kali ni. Wassalam.

Comments

  1. aku tak paham apa ko cakap la...

    ReplyDelete
  2. Sama la Zuhri. Aku sendiri pun kadang-kadang tak berapa faham apa aku cakap. Hahaha...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu