Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Berjual-Belilah Pulak! Macam-Macam Laaa...

Hehehe. Lain macam je bunyi tajuk entri ni ye? Hmmm... tajuknya mungkin bunyi macam nak kelakar macam tu, tapi isi kandungan artikel ni tak la kelakar pun. Sebenarnya tak kelakar langsung!


Teman biasa jumpa, biasa bersembang dengan sahabat-sahabat dan kenalan yang baya-baya teman, ada yang lebih tua, ada yang baru habis usia remaja. Cerita pasal nak buka bisnes ni memang selalu la sangat teman dengar.


Memang dah jadi trend masa kini gamaknya, siapa yang makan gaji, tambah-tambah yang kerja dengan swasta, ada saja la yang tak kena dengan tempat kerja. Ada yang kata gaji tak padan dengan kerja, ada yang masalah dengan rakan tempat kerja, ada yang kata bos tak pandai bagi arahan, dan ada juga yang gaduh dengan awek kat tempat kerja. Haih, pendek kata ada saja la masalahnya.





Dah jadi kelaziman juga teman dengar para sahabat teringin sangat nak buka bisnes sendiri, nak merasa jadi bos dan jadi kuli sendiri. Niat tu dah betul, tapi apa masalahnya ye? Buk bak buk bak punya panjang lebar cerita, ada halangan-halangan besar yang nak ditempuh sebelum dapat menikmati keindahan jadi bos sendiri tu rupanya.


Antara masalah lazim kita dengar -


1.) Tak cukup modal
2.) Belum pasti ada pelanggan nanti
3.) Sementara nak kukuhkan bisnes, kena la kerja juga. Bila masa nak buat marketing?
4.) Nak jumpa bakal klien pun nak guna duit juga


... dan banyak lagi la kisahnya.


Tapi, pernah tak kita berfikir di luar kelaziman? Bak kata orang Banjar, 'thinking out of the box'. Kenapa tak gunakan medium alternatif?


Takkan di dalam kehidupan moden ni kita tak pernah dengar e-dagang, pemasaran dalam talian,  e-katalog, dan beberapa jenis berpangkal 'e-' yang membawa maksud amalan yang hampir sama, iaitu memanipulasikan Internet sebagai medium pemasaran dan penggalak jualan.


Percaya tak kalau teman katakan semua masalah yang teman senaraikan tadi tu, boleh diselesaikan, atau paling tidak dapat diringankan dengan sedikit usaha untuk mencuba perkara baru ni. (Tak berapa barulah sangat pun)


Ramai orang tau benda ni, tapi tak ramai orang yang nak mencuba. Sebabnya? Teman banyak kali dah cerita, tapi ramai juga yang tak percaya. Dikatakan susah, banyak nak kena belajar, tak pandai bahasa Inggeris, dan pelbagai alasan lagi.


Maka, teman rasa seseorang kena pecahkan tradisi pemikiran jumud ni dari membelenggu bangsa kita yang sedang meningkat maju. Sepanjang minggu ni teman akan cuba menyibukkan diri untuk menyiapkan satu laman blog pemasaran dan sebagai langkah lanjutan, teman akan lengkapkan dengan ciri-ciri tempahan secara dalam talian, dalam tempoh terdekat ni. InsyaAllah.


Bukannya teman ni nak tunjuk lagak, apa lagi berniat nak mengaut untung berlebihan dengan mengambil kesempatan atas kekurangan sifat kesedaran orang kita, tapi sekadar nak membuka mata semua yang selama ni memikirkan perkara ni payah sangat nak dibuat.


Nak buat untung lebih? Teman nak tanya, siapa sini sanggup buat kerja pemasaran, ambil upah serendah 38 sen (iya, betul RM 0.38) untuk menjual mana-mana produk pengguna yang berharga sehingga RM10? Yuran tu pun teman letak paling rendah yang mungkin sebab nak menanggung yuran tahunan syarikat hosting dan yuran nama domain.







Kome tak percaya juga? Tengok dekat laman blog ni, http://mediawerkz.braderpet.com, iklan-iklan dalam tu semuanya percuma, diulang... FREE! Yang ada menanggung kos urusniaga dalam talian ni pun hanya pihak-pihak yang jadi Ahli Premium sahaja, yang buat masa ni hanya ada tiga iaitu pengedaran pakaian wanita Zaybee e-trade, barangan penunggang motorsikal MotoShamz dan projek cetakan segera MediaWerkz sendiri.


Agak pelik bunyi amalan perniagaan ni? Tak pelik sebenarnya. Inilah amalan biasa syarikat-syarikat gergasi Internet dan multimedia seluruh dunia. Mereka mengenakan caj kepada klien-klien besar dan pengiklan mereka, dan di masa yang sama dengan sumber dan kelengkapan yang sedia ada, mereka tawarkan khidmat-khidmat yang asas dan mudah secara percuma kepada orang awam.


Teman hanya nak membuka mata para sahabat sekalian yang sekian lama angan-angannya nak buka bisnes, tapi terhenti di satu tahap yang membuntukan. Apa lagi? Bendanya dah teman sediakan. Pucuk pangkal pada hati dan kesungguhan sendiri. Nak berjaya, kena la usaha. Mana maunya untung datang menggolek-golek ke riba.


Fikir-fikirkan wahai sahabat-sahabat dan kenalan teman. Walahhua'lam.


Wassalam. Sekian untuk kali ni.

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu