Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Ramadan Kembali Lagi?

Alhamdulillah, Ramadan bakal menjelang tiba lagi! Eh, Ramadan ke Ramadhan?


Ramai yang keliru dengan ejaan Rumi untuk perkataan  رمضان ni rupanya ye. Termasuk la tukang-tukang taip di media arus perdana. Atau, bukan mereka terkeliru, tetapi sekadar mematuhi apa yang termaktub di 'kamus utama' negara? Tidak dapat la teman nak pastikan. Kalau ada sesiapa berkesempatan merujuk kamus yang tebal itu, apa salahnya dicarikan dan dikongsikan bersama ya?


Eh-eh! Nanti dulu... baru teman teringat. Dalam media arus perdana juga, sebenarnya ejaan tersebut bercampur-aduk. Ada yang menggunakan 'Ramadan', dan ada juga yang mengejanya 'Ramadhan'. Ada kekeliruan yang jelas di situ? Ah sudah. Keliru, tapi jelas pula ye. Macam-macam la dia ni.


Walaubagaimanapun, tidaklah entri ini bertujuan hendak mengajar bacaan Jawi apatah lagi hendak memberi panduan sebutan-sebutan perkataan bahasa Arab. Cuma, kita nak mengimbas kembali sewaktu kita kecil-kecil dahulu, diajar membaca Jawi (bagi yang belajar la, yang tak belajar tu boleh la cari-cari dalam Google ke, Wikipedia ke), kita diajar membunyikan huruf-huruf jawi tanpa tanda bacaan. Hari ini, kita rujuk semula cara kita menyebut bunyi huruf ḍād ( ض , ض , ضـ ).




Bagaimana rupa ejaan perkataan 'Ramadan' itu? Mari kita lihat dengan teliti.


Lihat dengan teliti huruf yang bergaris bawah berwarna merah itu. Bukankah itu huruf ḍād, yang mempunyai bunyi yang tebal.

Jika kita bunyikan perkataan itu dengan sebutan 'Ramadan', tidakkah ia berbunyi seperti huruf dāl ( د ) kan? Ada nampak huruf  dāl dalam perkataan 'Ramadan' tu? Kita terbalikkan ayat Nujum Pak Belalang, "Ada tuan-tuan nampak huruf itu? Nampak? Mengikut perguruan patik, Tuanku, barangsiapa yang nampak ... (sila lengkapkan sendiri ayat tersebut)".

Hmmm... Jelas sudahkah perkara yang mengelirukan tadi? Bukan niat hamba hendak mengajar, cuma ingin berkongsi.

Selamat menjalankan ibadah puasa Ramadhan. "Puasa tau, jangan tak puasa." Sekian, wassalam. 

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu