Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Saga BLM 'Facelift' di Thai Motor Expo

Jawapan telahpun ada! Proton Saga BLM 'facelift' seperti yang telah diuar-uarkan 2-3 bulan yang lalu telahpun mendapat kepastian. Saga tersebut telah didedahkan kepada awam di Thai Motor Expo yang hanya awal sedikit dari tarikh bermulanya KLIMS 2010. 

Di bawah adalah perbezaan yang jelas di bahagian hadapan dan belakang (di sebelah kanan adalah model sebelum 'facelift).




Kelihatan, lampu hadapan di'sepet'kan dengan kewujudan gelang hitam yang berfungsi seakan-akan braket untuk memenuhi ruang asal yang besar pada rekabentuk asal model ini. Gril hadapan, bumper hadapan dan belakang juga telah ditukar, di samping lampu belakang ditukar kepada lampu jenis L.E.D yang lebih panjang hayat penggunaannya jika dibezakan dengan jenis mentol konvensional.



Mengikut maklumat dari laman web Paultan.org, unit yang ditunjukkan di Thai Motor Expo juga menampakkan perubahan pada bahagian dalamannya. (sila rujuk http://paultan.org/2010/11/30/proton-saga-facelift-unveiled-at-thai-motor-expo-2010/)  

Selain dari perubahan-perubahan tersebut, rim aloi yang telah dipasangkan pada unit yang dipamerkan di Thai Motor Expo juga berbeza daripada rim asalnya. Rim asal adalah yang di sebelah kanan.


Lihat pula kepada cermin sisi kereta ini, ia dilengkapi dengan lampu isyarat membelok yang mungkin hanya untuk 'M-Line' dan 'H-Line' atau untuk kesemua keluaran termasuk N-Line yang paling asas? Ia belum dapat dipastikan lagi.


Pada hemat peribadi, bukanlah Proton ingin mengenepikan kita rakyat Malaysia, sebaliknya, ia adalah satu langkah yang bijak kerana rekabentuk Saga BLM tersebut juga telah digunakan di KLIMS 2010, tetapi dengan modikasi untuk memenuhi tema Siri Pahlawan, sebagai Kasturi, di samping model-model seperti Inspira (Jebat),  konsep SUV berasaskan Exora (Lekiu), konsep kereta sedan 4 pintu segmen-C baru (Tuah), dan Lotus Europa berlogo Proton (Lekir).






Foto-foto di atas adalah Proton Saga BLM yang melengkapi Siri Pahlawan sebagai Kasturi yang dipamerkan di KLIMS 2010.

Buat masa ini, tiada maklumat mengenai enjin dan transmisinya. Maka, kita masih perlu menunggu. :-)

Sekian, wassalam.

Nota : Gambar-gambar dari Paultan.org . Penghargaan tidak terhingga kepada semua yang terlibat mendapatkan gambar-gambar yang menarik ini. Terima kasih.

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu