Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

KLIMS 2010 : Al-Kisahnya (12-12-2010)


Yeah! Selepas bersabar menunggu selama kira-kira tiga minggu, kini tiba giliran kami (siapa kami?) pula untuk mengunjungi KLIMS 2010. Dengan kelengkapan yang sangat terhad, berbekalkan semangat... pukul 10:00 pagi kami telah tiba di perkarangan pintu masuk utama bangunan PWTC. Walaupun pada hari penutup, semangat sama saja. Langsung tak luak sikit pun. Gambatte! Gambatte! Gambatte!



Antara langkah terawal adalah menebus tiket yang ditempah melalui laman web, mengambil barangan cenderahati di kaunter serahan tiket, kemudian melengkap dan menyerahkan borang cabutan bertuah, melihat pelan lantai tapak pameran... dan... kami mula menjengah ke ruang pameran.



Terdapat empat dewan pameran disediakan oleh pihak penganjur iaitu Dewan 1 hingga Dewan 4. Ketika mula masuk ke ruang pameran, perlu berjalan kaki menyusuri koridor berbumbung di luar bangunan untuk ke Dewan 1. Aliran trafik pengunjung telah disediakan untuk membentuk laluan sehala dari Dewan 1 hingga Dewan 4. Jadi tak perlu risau akan terlepas mana-mana lokasi menarik di dalam mana-mana dewan pameran.



(Sham bermuka 'kelat' membayangkan betapa luasnya tapak pameran, dan betapa letihnya dia nak berjalan kaki mengunjungi semua ruang pameran itu. Kekeke)

Tahun ini, pengunjung KLIMS yang bertuah nombor tiketnya dipilih dalam cabutan bertuah, hadiah-hadiah yang ditawarkan oleh penaja juga tidak calang-calang. Tengok ni -




Ada Toyota Prius Hybrid, Proton Saga BLM, dan Naza Blitz. Wah, memang mewah hadiahnya. Taip banyak-banyak pun bosan kan? Tengok gambar lagi 'syok'! Hehehe... Tungguuuuuuuuu...

Nota : Kemaskini 'link' ke entri gambar-gambar di KLIMS 2010 akan dikemaskini di entri ini sahaja. Jangan susah-susahkan diri nak cari merata-rata. Lihat di entri ini, atau di bahagian komen di bawah. 

Nota 2 : Dan, harap maaf kerana semua gambar perlu ditukar ke resolusi rendah sebelum dimuatkan di blog ini... kerana telco kita di negara tercinta ni hanya berikan kuota 5GB sebulan. Kalau guna lebih, nanti kena penalti. Faham-faham sudahlah ye. Hehehe. Kalau berminat nak dapatkan gambar resolusi tinggi, sila minta melalui emel ye.

* * * 

Kemaskini 'link' ke gambar-gambar KLIMS 2010 mengikut kategori (topik) :
(13 Disember 2010, 11:30 pagi)










. . . Ada lagi, dan lagi, dan lagi . . . InsyaAllah... :-)

Comments

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu