Skip to main content

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

Kena Beli Honda Civic. Kalau Tidak...

Jangan marah aaa... Sebenornya entri kali ni langsung tak ada kaitan dengan kereta, apa lagi tentang kereta Honda Civic, mahupun Civic Type R yang baru saja discon di UK sebab enjinnya tak boleh 'comply' dengan Euro 5.



Ceritanya tentang kesedaran SIVIK! Yea, orang kita memang rendah kesedaran sivik, bahkan lebih rendah dari masyarakat majoriti bukan Islam. Sungguh memalukan, betul tak?

Contohnya situasi pagi ini -

Kunonnya (pinjam gaya Tun Dr. M), lepas subuh nak keluar mencari sarapan di gerai-gerai di bawah blok. Uh, terbatal niat. Baru buka pintu, tu diaaa... bau 'semerbak tak harum' menusuk ke hidung. Tidak lain dan tidak bukan, bau najis kucing.

. . . Sejam berlalu, turun nak pergi kerja... Sampai di bawah blok, ternampak satu notis :



Kelmarin tak ada notis ni, pagi semalam pun tak ada. Maknanya, petang semalam la orang letak ni kot. Nampaknya bukan kes pertama la ni. Ramai dah jadi mangsa, sebab tu ada notis ni. Tapi... uniknya... ORANG KITA ni kalau ditegur macam ni memang akan membutakan mata, memekakkan telinga.


Langsung tak ada sensitiviti!


Sedarlah wahai ummat, sanggupkah mengotori laman yang dikongsi sesama kejiranan? Ini najis kucing, dipanggil NAJIS, ok? Nanti kalau malam-malam ada yang tak perasan, terpijak, lepas tu masuk ke rumah, macamana pula ye? Dan, sanggupkah anda menanggung dosa menganiaya orang yang ingin keluar beribadat di surau, sekiranya dia menjadi mangsa terpijak bom yang anak buah anda letak merata-rata ini?


Fikirkan... manusia dikurniakan otak untuk berfikir. Fikirlah.


Wallahhualam... 

Comments

  1. haa btl tu. sama la mcm kat rumah aku. jiran tu bela kucing, tapi dibiarkan berkeliaran kat luar. pas tu berak depan pagar rumah aku. kadang² lepak atas bumbung keta. seat moto pun dh jadi mangsa cakaran kucing tu. salah aku ke? keh..keh..

    ReplyDelete
  2. ajar kucing anda dengan adab sopan yer...mcm kucin saya...huhu....

    ReplyDelete
  3. Cuba kalo dia pakai Honda Civic Type R, pastu kucing tu panjat keta dia, cakar-cakar kat hood dengan bumbung keta tu.

    Huhuhu, baru dia ada kesedaran terhadap Honda Civic-nya. Eh silap, kesedaran sivik la. Hehehe.

    ReplyDelete
  4. pastu die 'ajak' kucing tu berdebat kat mahkamah sivik di jalan Duta tu....huhu....

    ReplyDelete
  5. Itu mahkamah sivil daaa... bukan sivik... Kah kah kah!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Kini

COVID-19 : Sudah Dijangkiti, Apa Patut Aku Buat? [ Bahagian 1 ]

Dijangkiti penyakit yang merbahaya dan sudah menjadi wabak seluruh dunia, pasti menjadi satu pengalaman baru untuk setiap manusia di muka bumi ni. Tak kisahlah apa implikasi dari pengalaman ni, sama ada yang positif atau negatif dalam kehidupan kita. Ia mencatat satu sejarah kehidupan sesiapa sahaja yang menempuhnya. Salah seorangnya ialah, AKU. Iya, aku telah dijangkiti Covid-19. Sejak Disember 2019, aku hanya mendengar, membaca dan menonton perkembangan wabak yang ganas ni. Tetapi kira-kira dua minggu lepas aku terpaksa meredahnya dengan segala bentuk ikhtiar, ilmu, kemahiran dan pengalaman setakat mana yang aku ada selama ini. Ingin aku tekankan di sini, tujuan entri ini aku tulis bukan untuk berbangga, sombong, bongkak, jauh sekali memberi nasihat kepada orang lain. Ia sekadar perkongsian tentang apa yang aku tempuh. Tidak kurang dan tidak lebih daripada itu. Para pembaca perlu mengambil ini sebagai disclaimer . Aku bukan doktor, bukan perawat Islam, bukan pengamal perubatan herba

RESIPI : Cempedak Goreng Stail Macam Gerai

Haaa... musim buah dah sampai hujung-hujung. Maksudnya, sekarang ada banyak cempedak kan? Buah ni orang panggil buah penutup musim, selain manggis dengan langsat. Isk! Apa le teman merepek ni ye? Kalo korang budak bandar, mana la korang tau pasal musim buah-buahan ni kan? Hehehe. Kalau korang suka cempedak goreng yang tak berapa rangup, tapi rasa nice satu macam je bila gigit masa suam-suam, mungkin korang buleh cuba resipi ni. Tak sama macam guna tepung goreng segera tu tau. Yang tu ada rasa ngan bau macam vanila. Yang ni, memang rasa macam yang jual kat gerai tepi jalan tu. Ce try , ce try . Hehehe. BAHAN-BAHAN - 1/2 biji buah cempedak (kalau korang tukor ngan buah lain pun buleh) 1 cawan tepung gandum 3 sudu besar serbuk roti (kalau takde, bantai je hancurkan biskut lutut) 1 sudu makan minyak masak yang dipanaskan 2 sudu teh garam halus 1 sudu teh gula 1 sudu teh serbuk kunyit Air secukupnya (dalam secawan dua, ikut kualiti tepung korang) Minyak masak secukupnya untuk menggoreng *

RESIPI : Waffle Lembut

Kita dalam PKPD lagi, selepas ' TOTAL LOCKDOWN ' edisi Jun 2021. Berkurung lagi nampaknya. Bosan? Boleh la main masak-masak lagi macam PKP 1.0 tahun lepas. Nak try buat waffle? Ada resipi yang dikongsikan dalam FB page Daily Masak . Tak dapat dipastikan siapakah individu asal yang berkongsi resipi ni. Kalau ada sesiapa tahu, tolong tinggalkan maklumat di komen ye. Selamat mencuba! - - - Resepi Waffle Lembut Bahan Resepi Waffle Sedap : 3 cawan tepung gandum 2 1/2 cawan air 3/4 cawan minyak masak/butter cair 2 biji telur & esen vanilla 2 sudu makan susu tepung 3 sudu makan gula castor 1/2 sudu teh garam 1 sudu makan baking powder 1/4 sudu teh baking soda Gunakan cawan penyukat seperti dalam gambar.Anda boleh dapatkan di kedai bakeri berhampiran. Resepi waffle sukatan cawan ini sangat mudah dan lembut untuk anda buat makan sarapan pagi. Waflle yang disapu dengan nutella, strawberi, coklat memang sedap Untuk susu tepung, anda bleh guna susu tepung Nespray atau apa-apa susu tepu