Skip to main content

SIDAI : Siapa Suka Kena Sidai?

 "PERTANDINGAN HARI TU DAH ADA KEPUTUSAN KE?" Antara soalan yang biasa diajukan oleh peserta kepada penganjur-penganjur pertandingan merekacipta. Tak kisahlah rekacipta logo, produk, grafik mural, cenderahati dan macam-macam lagi. Setelah peserta meletakkan idea, komitmen masa, ketekunan, mencurahkan kemahiran, mengejar tarikh tutup permohonan, barulah sesuatu penyertaan itu dapat dihantar. Ia tak sama dengan pertandingan teka kacang, silangkata, cari objek tersembunyi dan sebagainya. Merekabentuk memerlukan bakat, pengetahuan dan kemahiran khusus yang bukan semua orang mampu membuatnya. Malangnya selepas tarikh tutup penyertaan, kebanyakan penganjur menunggu para peserta atau orang awam yang berminat, untuk bertanya bilakah keputusannya akan keluar. Jika tidak, pihak penganjur akan diam membisu sahaja. Ini yang biasa berlaku.  Sebenarnya bukanlah para peserta terlalu berharap untuk menang sebab setiap penyertaan itu atas rasa minat terhadap sesuatu. Mungkin ada juga yang ber

Candyshare.com.my


Ada Halal, Ada Haram, Ada Syubhat... Ada Ilmu?

Sekadar berkongsi pandangan, berlandaskan pengetahuan yang cetek ini, harap ia dapat serba sedikit memberi gambaran bagaimana kita mengendalikan sesuatu isu dengan lebih berilmiah. Wallahhua'lam.




***


Seringkali kita menerima edaran emel, SMS, notis-notis di laman sosial, blog-blog dan seumpamanya, yang secara MUKTAMADnya menjatuhkan sesuatu produk itu berstatus haram kerana ia terdapat kod-kod tertentu yang dikatakan berasaskan lemak khinzir, sori, lemak babi, lebih mudah menaipnya.


Ingin diberi fokus di sini kepada kod-kod E yang 'popular' dewasa ini, E471 dan E422 yang merupakan bahan tambah kepada makanan. Untuk tidak menyentuh hati sesiapa yang pernah 'menerbitkan' sendiri artikelnya berkaitan isu ini, dan juga kepada sesiapa yang telah terpengaruh untuk mengedarkan artikel-artikel tersebut, di sini dimohon ribuan bahkan jutaan kemaafan kerana entri ini bersifat maklumat ilmiah semata-mata, tidak menyalahkan sesiapa bahkan tidak sama-sekali (atau dua-tiga kali) menjatuhkan maruah dan air muka sesiapa.


Berfikiran terbuka, buka minda luas-luas, kita renung semula... 'Siapakah aku hendak menilai dan menjatuhkan hukum halal dan haram sendiri walhal diriku bukan ahli (kompeten) di dalam bidang ini? Dan, sekiranya aku boleh mengesahkan maklumat aku ini betul, adakah aku pihak yang diiktiraf untuk terus menyebarkan maklumat ini kepada umum tanpa pengesahan pihak ketiga?'


***


Insaf daku... rehat, tenangkan minda semula, elakkan dari emosi mengganggu kewarasan pemikiran.


***


Berbalik kepada nombor. Kod E471 dan E422, ada sesiapa boleh buktikan di sini bahawa ia berasaskan lemak babi atau lemak haiwan yang tidak disembelih mengikut kaedah Islam? Jika ada, sila kemukakan di sini agar dapat kita menghuraikan kekusutan yang telah berlegar sekian lama ini.


Secara ilmiahnya, E471 adalah kod untuk 'Mono-' dan 'Diglycerides' asid lemak, iaitu sejenis lemak sintetik yang boleh dihasilkan daripada sumber haiwan DAN tumbuh-tumbuhan. Permasalahan yang timbul adalah - asid lemak dari kedua-dua sumber ini adalah IDENTIKAL secara kimianya. Ini mendatangkan was-was, SYUBHAT, yang dianjurkan kita untuk menjauhkannya sama-sekali. Status halal yang diberikan kepada bahan berkod E471 ini adalah berdasarkan maklumat daripada pengeluar semata-mata. Berisiko bunyinya kan?


Perkara yang sama kepada kod E422, Glycerol, ia juga boleh dihasilkan oleh kedua-dua sumber tersebut.


***

Rehat

***

Masyarakat kita memanglah sensitif kepada isu-isu halal dan haram kerana ia adalah tuntutan agama Islam, ini termasuklah si tukang taip ini. "Hallo bro./sis, kalo takde logo halal yang sah dan diiktiraf, gua pun tak beli la benda tu..." Bentuk penekanan yang biasa kan?


Namun begitu, MENGGUNAKAN (atau TIDAK MENGGUNAKAN) dan MENYAMPAIKAN (atau TIDAK MENYAMPAIKAN) ada dua perkara yang jelasnya berbeza dari segi pengertiannya, juga dari segi amalannya. Kita bayangkan, kita sedang membeli-belah di sebuah pasaraya, kita pun mengambil sebungkus kopi segera 3-dalam-1 katakan. Lalu kita belek-belek, harganya OK, tarikh luputnya masih jauh, tanda halalnya sah... oh, selangkah lagi... nak tengok Kod-E pada senarai bahan.


"Oh-oh... E471 ... ah tidak... Haram! Aku terpegang benda haram! Najis! Babi nih! Ni mesti kat bungkusan ini pun ada kesan babi nih. Astagfirullahhalazim... aku nak balik sekarang gak, aku nak samak. Dan aku nak sebarkan merata-rata, untuk kepentingan ummah, kopi ni haram, ada unsur babi." 


Hasilnya, seperti biasa... kalau bukan esok, pada hari yang sama ada gambar produk tersebut, dengan 'close-up' di bahagian senarai bahannya, tepat ke kod E471, dengan artikel yang panjang lebar, seperti artikel ini :-) . Sangat memakan masa untuk dibaca dan difahamkan. Inilah keistimewaan sistem maklumat dewasa ini. Anda boleh berada di rumah untuk menjadi 'wartawan' atau 'kolumnis' di 'akhbar' anda sendiri, pada bila-bila masa, termasuklah pada 10 November 2010, jam 11 malam.


Malangnya, adakah yang kita sebarkan itu ilmu yang bermanfaat? Apakah konsep ilmu? Jika ia tidak benar (atau tidak dapat dibuktikan benar), masihkah ia ilmu? Jika bukan ilmu, ia jadi apa? Jadi unsur fitnah? Na'uzubillahhiminzalik...


Tenang semula. Anda semua tidak pernah dianggap pencetus fitnah mahupun penyebar fitnah, sebaliknya andalah sebahagian daripada masyarakat yang prihatin, yang berniat menjaga kepentingan ummah. Alhamdulilllah... beruntung masyarakat kita kerana ada ANDA sebagai komponen masyarakat prihatin.


Caranya...??? Ia satu persoalan besar di sini. Kerana 'niat tidak menghalalkan cara'. Satu lagi prinsip yang kita perlu berpegang teguh kepadanya. Adakah wajar cara kita itu? Jika benar, alhamdulillah, ia menjadi maklumat yang sangat berharga untuk menjadi panduan kehidupan kita sehari-harian. Tetapi bagaimana jika ia tidak benar (imbas kembali perenggan ke-3, menyentuh tentang 'kedudukan kita'), adakah ia menjadi unsur fitnah pula? Kita fikirkan sedalam-dalamnya. Kerana kita dikurniakan akal untuk berfikir.


Andai kata fitnah tanpa niat itu 'menjadi', dan syarikat pengeluar itu gulung tikar kerana orang kita tidak mahu membeli produknya, memboikot perniagaannya, adakah kita telah menganiaya perniagaan tersebut juga pekerja-pekerjanya yang mengambil gaji hasil dari perniagaan tersebut. Tidak zalimkah kita berlaku begitu? Atau kita hanya meletakkan situasi ini seperti mereka ini 'mangsa kejadian', dan menutup malu, kita pura-pura tidak tahu dan tidak terlibat dengan perkara itu langsung. Ialah... kadang-kadang tu emel pun pakai emel percuma, sehari boleh daftar 2-3 alamat, bila ada masalah, terus berhenti guna emel tu, atau padamkan terus akaunnya. Kan senang... Oh, konsep masyarakat prihatin - terabai sudah!


Untuk membawa pembaca lebih hampir dengan realiti, kita sediakan dua situasi di bawah untuk kita renung dan nilaikan bersama -


1.  (Copy-paste dari yang di atas, dan disunting sedikit) kita sedang membeli-belah di sebuah pasaraya, kita pun mengambil sebungkus kopi segera 3-dalam-1 katakan. Lalu kita belek-belek, harganya OK, tarikh luputnya masih jauh, tanda halalnya sah... oh, selangkah lagi... nak tengok Kod-E pada senarai bahan.


"Ah, ada Soyalecitihin(E471)." Ia E471 yang berasaskan lesitin soya?


Tenang, kita akan terus membayarnya, sampai di rumah, mungkin kita akan terus membancuhnya, kita akan minum. Eh, itu kan kod lemak babi, E471? Haram la! Bagaimana tu, mahu samak perut anda? Ini hanya provok sahaja kan? Tidak akan berlaku begitu. Bahkan kita BUAT TAK TAHU saja. Esoknya, tak ada pun artikel yang kita keluarkan untuk menyampaikan kandungan E471 di dalam kopi segera itu kan? Di mana keperihatinan kita? Bersikap adilkah kita? Kenapa kita tidak sampaikan maklumat ini? Tidakkah ia bersifat syubhat? Sila imbas kembali perenggan ke-5 - kedua-dua asid lemak ini IDENTIKAL secara sifat kimianya. Beerti, ia adalah berdasarkan MAKLUMAT PENGELUAR SEMATA-MATA. Ia tidak dapat dibezakan di makmal. Bagaimana ia boleh disijilkan halal oleh pihak bertanggungjawab? Sekarang, siapa yang menepuk air di talam, terpercik ke muka sendiri? Oh-oh, daku telah tercetuskan kontroversi di sini? Harap tidaklah ye? Sila baca dengan hati terbuka.


2. (Copy-paste dari yang di atas, dan disunting sedikit) kita sedang membeli-belah di sebuah pasaraya, kita pun mengambil sebungkus kopi segera 3-dalam-1 katakan. Lalu kita belek-belek, harganya OK, tarikh luputnya masih jauh, tanda halalnya sah... oh, selangkah lagi... nak tengok Kod-E pada senarai bahan.


"Oh, ada E471. Tak apa, pilih yang lain yang tiada tercetak E471 di labelnya. Ada banyak lagi produk lain boleh dipilih."


Gambar produk tadi tetap diambil, sebagai melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang ahli masyarakat yang prihatin kepada kesejahteraan ummah. Lalu gambar dan maklumat lengkap tentang 'penemuan' itu dihantar ke pihak yang bertanggungjawab untuk menyemak semula kesahihan status halalnya. Dan urusan selanjutnya diserahkan kepada pihak bertanggungjawab, ini termasuklah tugas untuk menghebahkannya kepada masyarakat jika keraguan itu bersabit. Sebab itulah namanya pun PIHAK BERTANGGUNGJAWAB kan? Mereka perlu tanggung, dan mereka perlu jawab, ke atas segala tindakan mereka.


*** Secara jujur dan terus-terangnya, entri ini terlalu panjang. Letih juga nak menghabiskannya. Hehehe *** 


Bagaimana rasanya selepas membaca entri ini? Harap ia mampu memberikan kita gambaran terbaik, bagaimana kita boleh menjadi masyarakat prihatin dalam erti-kata yang sebenar. Wallahhua'lam. Si tukang taip ini pun bukanlah pandai mana. Lebih kepada berkongsi pandangan, bukan nak mengajar pun, bahkan TIDAK LAYAK pun untuk mengajar. Yang halal kita amalkan, yang haram kita tahu haram... jangan kita gunakan, yang syubhat pula... dah tahu syubhat, jauhkan la dulu, sampai ia dapat dipastikan statusnya. 'Gitu-gitu kan?'


Buka minda, tenangkan fikiran... luhurkan hati, insyaAllah, mesej yang cuba disampaikan dapat dicerna oleh minda yang terbuka. InsyaAllah.


Sesungguhnya yang benar itu dari Allah, yang kurang benar itu datangnya dari hamba sendiri.


Wassalam.

Comments

  1. maklumat dihujung jari.. bak kata pepatah ketuk keyboard keluar la jawapan. hehehe

    ReplyDelete
  2. Ye, betul... Jangan kita membelakangi undang-undang dan tertib kehidupan.

    Ada kemusykilan, sila klik link ini -

    http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.halal.gov.my%2Fv2%2Findex.php%3Fty%3Daduan%252Faduan_siar&h=60788

    Thanks Dik Qin. Link yang sangat berguna.

    ReplyDelete
  3. Halalan Toyyiba...

    ReplyDelete
  4. Che Norasiykin Che Mat11/11/10 10:13 pm

    Sama-sama

    http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=directory&type=A&hits=NEW

    May ALLAH BLESS all of us... amin!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Kini

SIDAI : Siapa Suka Kena Sidai?

 "PERTANDINGAN HARI TU DAH ADA KEPUTUSAN KE?" Antara soalan yang biasa diajukan oleh peserta kepada penganjur-penganjur pertandingan merekacipta. Tak kisahlah rekacipta logo, produk, grafik mural, cenderahati dan macam-macam lagi. Setelah peserta meletakkan idea, komitmen masa, ketekunan, mencurahkan kemahiran, mengejar tarikh tutup permohonan, barulah sesuatu penyertaan itu dapat dihantar. Ia tak sama dengan pertandingan teka kacang, silangkata, cari objek tersembunyi dan sebagainya. Merekabentuk memerlukan bakat, pengetahuan dan kemahiran khusus yang bukan semua orang mampu membuatnya. Malangnya selepas tarikh tutup penyertaan, kebanyakan penganjur menunggu para peserta atau orang awam yang berminat, untuk bertanya bilakah keputusannya akan keluar. Jika tidak, pihak penganjur akan diam membisu sahaja. Ini yang biasa berlaku.  Sebenarnya bukanlah para peserta terlalu berharap untuk menang sebab setiap penyertaan itu atas rasa minat terhadap sesuatu. Mungkin ada juga yang ber

KFC : Yang Ni OR Atau HS? Kompius Laaa...

Siapa tak suka ayam goreng? Susah nak jumpa la orang yang tak suka makan ayam goreng. Kalau nak jumpa pun mungkin satu dalam beribu-ribu orang. Kebiasaannya orang suka makan ayam goreng kan? Kalau korang beli ayam goreng KFC, yang mana satu pilihan korang? Original Recipe (OR) atau Hot & Spicy (HS)? Atau dua-dua pun korang balun satu macam je? Hahahaha. Setiap orang ada citarasanya tersendiri kan? Ada juga yang tak kisah walau macamana pun rasanya, tapi bila benda tu viral mesti dia nak cuba. Yang kategori ni dia pelik sikit. Dia sebenarnya bukan nak makan tapi nak kepuasan mencuba. Selagi tak cuba dia tak akan rasa puas. Ada satu perisa ayam goreng KFC yang tak pasti korang boleh merasa ke tak. Tapi benda ni ada dijual hari ni. OR bukan, HS pun bukan. Jenuh juga la tadi menyemak resit kot ada tersilap tekan pada mesin order layan diri tu. Manalah tau, tergatal tangan tercuit pilihan menu yang satu ni. Nampaknya, sah! Memang sah tak ada. Semuanya normal. Tak ada yang pelik pun.

Video Lagu Warisan - Sudirman Hj. Arshad

Benda yang baik biasanya datang dalam pelbagai perisa kan? Pizza, minuman coklat, yogurt dan jajan la contohnya. Orang olah jadi pelbagai perisa sampai tak jemu la peminatnya. Sama juga dengan lagu. Bagi teman, antara lagu patriotik yang paling teman suka dengor lagu Warisan, nyanyi Allahyarham Sudirman Hj. Arshad. Lagu ciptaan Syed Haron Ahmad ni memang liriknya ringkas, tepat dan menusuk ke hati tiap kali dengor. Bertepatan dengan insiden terhempasnya MH17 tahun ni yang mengorbankan ratusan nyawa, ada baiknya kita renungkan semula betapa syarikat penerbangan negara kita ni dah mula berkhidmat sejak zaman tv hitam-putih lagi. Tak tau la berapa berat, jerih payah semua yang terlibat dalam mematangkan Malaysia dalam industri penerbangan. Teman selitkan beberapa klip pendek yang sempat teman himpunkan berkaitan Syarikat Penerbangan Malaysia, MAS, untuk renungan kita bersama, seiring dengan pembangunan negara dari waktu laungan 'Merdeka' yang pertama pada tahun 1957. Syyy... duduk